Bløde vs hårde ledninger

Er bare nysgerrig:

Er det korrekt at Sverige tillader bløde ledninger til fast installation og hvordan kan det være, der er forskel på Sverige og Danmark? Danmark tillader jo kun hårde ledninger.

Lucas

When the going gets tough, the tough get going.
Er bare nysgerrig: Er det korrekt at Sverige... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja, det er 3x1,5 mm2, men der er ingen fælles kappe.

fase
Og for at sige det med andre ord, hvis en ledning skal være synligt, eller indmures så skal der være 2 lag beskyttelse, og med beskyttelse menes der den "Plastickappe" der er uden om kobberet. ellers skal der føres i rør om det er bød eller stiv ledning er irrelevant begge er lovlige til brug i alm installationer I DK m, rent faktisk i hele EU da vi er begyndt at bruge en fælles standard der her i dk, der dog enkelte undtagelse for enkelte lande..   standarden  Ds60364, hele sættet som er et kompendium på små 8-900 sider  kan købes hos dansk standard for en helt ublu pris på små 5000 kr.
Jeg mener nu nok at den viste fladkabel er ok. Der er jo 2 x isolering. 
Men jeg ville da kvie mig for at give 37,00 kr/m når jeg kan købe noget som kan det samme for 5,37 kr / m 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 18-02-2023 11:09:23

Jeg mener nu nok at den viste fladkabel er ok. Der er jo 2 x isolering.
Men jeg ville da kvie mig for at give 37,00 kr/m når jeg kan købe noget som kan det samme for 5,37 kr / m 

 Mon ikke man kan købe en billig rulle i Flensborg ? Det er i hvert fald en lækker løsning. De riller laver jo alt alt for meget støv.

mfrost skrev den 18-02-2023 09:06:15

Og for at sige det med andre ord, hvis en ledning skal være synligt, eller indmures så skal der være 2 lag beskyttelse, og med beskyttelse menes der den "Plastickappe" der er uden om kobberet. ellers skal der føres i rør om det er bød eller stiv ledning er irrelevant begge er lovlige til brug i alm installationer I DK m, rent faktisk i hele EU da vi er begyndt at bruge en fælles standard der her i dk, der dog enkelte undtagelse for enkelte lande..   standarden  Ds60364, hele sættet som er et kompendium på små 8-900 sider  kan købes hos dansk standard for en helt ublu pris på små 5000 kr.

 Så når du siger stiv eller blød så refererer du til enkelt eller flertrådede leder ?

Er det ikke alle kabler som er 2 lag? Altså den farvede kappe rundt om kobberet og så den hvide som er rundt om dem allesammen..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis