Bløde vs hårde ledninger bikemaniac 108 2700 17-02-2023 08:56 Er bare nysgerrig:Er det korrekt at Sverige tillader bløde ledninger til fast installation og hvordan kan det være, der er forskel på Sverige og Danmark? Danmark tillader jo kun hårde ledninger.Lucas When the going gets tough, the tough get going. 16 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
S. Fabrin 19658 4400 17-02-2023 09:26 Du må også bruge bløde ledninger i DK. Enderne skal termineres med terminalrør, så de enkelte korer ikke stritter ud i alle retninger. fase
Den hurtige hingst 198 17-02-2023 11:10 S. Fabrin skrev den 17-02-2023 09:26:26Du må også bruge bløde ledninger i DK. Enderne skal termineres med terminalrør, så de enkelte korer ikke stritter ud i alle retninger. Vel ikke i indmuring, kun i kabelkanaler som ikke er indmuret ?
S. Fabrin 19658 4400 17-02-2023 11:18 De enkelte ledninger skal selvfølgelig være under en fælles kappe/rør ligesom stive ledninger. Kabelkanaler kan godt være indmurede og er ledningerne uden fælles kappe, skal låget være aftageligt ved brug af værktøj. Fremføres der både svag- og stærkstrøm, skal der være skillevæg mellem de to systemer. fase
bikemaniac Trådstarter 108 2700 17-02-2023 16:30 Dvs det er ulovligt at mure selv en stiv ledning direkte ind i en væg? Altså hvor man bare kører mørtel udenpå? When the going gets tough, the tough get going.
ev elmand 30536 7480 17-02-2023 16:38 Når du skriver " en stiv ledning" så skal der en forklaring til.Man må ikke mure enkelt ledere inde, ligesom man ikke må lade enkelt ledere ligge i isolering eller andet. Man må mure rør inde med enkelt ledere i. I min lærlinge tid var reglen at ledninger eller kabler skulle kunne udskiftes " uden væsentlig bygnings beskadigelse " Allerede dengang havde tyskerne nogle 3-5 leder flade kabler som kunne ligge uden på den murede væg og så forsvinde i pudsslaget. Det kunne vi så gåog være lidt misundelige på når vi fræsede de skide riller. Det er så for en del år siden blevet lovlig at mure kabler ind også. Altså flere enkelt ledere under den samme kappe. Det skal så at sige være dobbelt isoleret. . Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting) Annonce
Den hurtige hingst 198 17-02-2023 19:16 ev elmand skrev den 17-02-2023 16:38:38Når du skriver " en stiv ledning" så skal der en forklaring til.Man må ikke mure enkelt ledere inde, ligesom man ikke må lade enkelt ledere ligge i isolering eller andet. Man må mure rør inde med enkelt ledere i. I min lærlinge tid var reglen at ledninger eller kabler skulle kunne udskiftes " uden væsentlig bygnings beskadigelse " Allerede dengang havde tyskerne nogle 3-5 leder flade kabler som kunne ligge uden på den murede væg og så forsvinde i pudsslaget. Det kunne vi så gåog være lidt misundelige på når vi fræsede de skide riller. Det er så for en del år siden blevet lovlig at mure kabler ind også. Altså flere enkelt ledere under den samme kappe. Det skal så at sige være dobbelt isoleret. . Hvor kan man få de flade strømkabler ? Nogle steder i dk ?En gang til. Så man bestemmer selv om man vil have kablerne muret inde i rør eller ej ? Kabler med ledere indeni fx et std 3x1.5 kabel.Dette kabel, skal det bestå af massive ledere eller må man også bruge flertrådede leder? Jeg har gået og tro at massiv leder i kabel i mur er fint men at flertrådet leder i kabel ikke må være i mur men blot inde i kabelkanal monteret på muren.
bikemaniac Trådstarter 108 2700 17-02-2023 22:36 Prøv at kigge på conradelektronik.dk - jeg tror de har dine flade strømkabler der med forsendelse til DK. When the going gets tough, the tough get going.
S. Fabrin 19658 4400 17-02-2023 22:49 bikemaniac skrev den 17-02-2023 22:36:37Prøv at kigge på conradelektronik.dk - jeg tror de har dine flade strømkabler der med forsendelse til DK. Fladkabler fra conradelectronik er til brug som datakabel. fase
ev elmand 30536 7480 17-02-2023 22:53 Der er de fladkabler i Danmark. Men de er beregnede til at sidde udvendig på væg i en speciel kabelkanal. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Bent Andersen 3003 17-02-2023 23:59 ev elmand skrev den 17-02-2023 22:53:31Der er de fladkabler i Danmark. Men de er beregnede til at sidde udvendig på væg i en speciel kabelkanal. I Tyskland er det normalt at bruge 3 x 2,5 fladkabel i murværk eller under puds.