Kommentarer til projekt: Skruestik til lille skur

Her samles kommentarer til projektet: Skruestik til lille skur

Kommentarer vises både her og på projektet.

Nyd livet.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for et bad du bruger til at fjerne rust? fint arbejde. Det er godt nok meget du har nået på kort tid  

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak Kovas. Hehe ja men nogle af projekterne er nu osse et par år gamle.

Elektrolysebadet er egentligt bare et kar med vand tilsat lidt soda for at gøre ledeevnen bedre, bare ca. en spsk pr. 10 liter.
Og så bruger jeg en gammel batterilader uden digitaldosering på, altså en lader fra ca. 1980 eller før.
Det sidste jeg bruger er et stykke offermetal, som man kalder det.
Emnet du vil have rusten væk fra lægges i vandet og forbindes til minus på batterilader en.
Offermetallet (en jernpind) lægges osse ned i vandet, men må ikke røre den genstand med minus på (det siger sig selv at der så ryger en sikring i laderen) Offermetallet skal have plus på. 
Og så kan du bare sætte strøm til og stort set med det samme dannes der brint ( Husk ventilation) og rusten begynder over et par dage at vandre over på offermetallet. Væsken får rustrød  skum.

For mere uddybende beskrivelse så se youtube under elektrolysebad.

Hold alt andet end jern væk fra. Altså ingen zink, rustfrit stål mm.

Her kan du se et par bade jeg har haft gang i og så et bryg øl :)

Nyd livet.
"Hehe ja men nogle af projekterne er nu osse et par år gamle".  Ja jeg mistænkte det, men flot arbejde og tak for instruktionen i rustfjerning.. Synd at man ikke kan putte en hel traktor i badet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja det er en stor mundfuld. Traktorer er ret sjove som restaureringsobjekter i forhold til en del andre køretøjstyper. 
Håber du deler her.
Stadigvæk skulle en batterilader faktisk nok kunne fikse en hel traktor osse, men det ville kræve noget af et kar. :)

Nyd livet.

Elektrolysebadet er egentligt bare et kar med vand tilsat lidt soda for at gøre ledeevnen bedre, bare ca. en spsk pr. 10 liter.
Og så bruger jeg en gammel batterilader uden digitaldosering på, altså en lader fra ca. 1980 eller før.
Det sidste jeg bruger er et stykke offermetal, som man kalder det.
Emnet du vil have rusten væk fra lægges i vandet og forbindes til minus på batterilader en.
Offermetallet (en jernpind) lægges osse ned i vandet, men må ikke røre den genstand med minus på (det siger sig selv at der så ryger en sikring i laderen) Offermetallet skal have plus på. 
Og så kan du bare sætte strøm til og stort set med det samme dannes der brint ( Husk ventilation) og rusten begynder over et par dage at vandre over på offermetallet. Væsken får rustrød  skum.

For mere uddybende beskrivelse så se youtube under elektrolysebad.

Hold alt andet end jern væk fra. Altså ingen zink, rustfrit stål mm.

Her kan du se et par bade jeg har haft gang i og så et bryg øl :)

 Det er da et temmelig brugbart råd/anvisning på at fjerne gammelt rust....
Hvor længe skal man forvente i behandlingstid?
Hvor mange Amp er din lader?


MVH Njord
Mange tak Njord.
I tilfældet med skruestikken, da brugte jeg 2 fulde døgn med en 5 amperes oplader.
Det var rigeligt fint og intet rust var tilbage. 
Det hjælper lidt hvis man undervejs i processen drejer emnet rundt for så ændrer man lidt på hvor strømmen vælger at lade rusten vandre fra.
Mange opladere er på både 10 og 20 ampere og så går det jo meget hurtigere.
Men igen - husk udluftning:)

Nyd livet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis