Ekstern motor til emhætte defekt - kan den fixes?

Hej herinde

vores eksterne motor til vores eico emhætte er lige stoppet med at virke. Selve emhætten er ny og fejler ikke noget (har været fejlsøgt på garantien), og nu turen så kommet til motoren som sidder på liftet.

Den er omkring 10 år gammel er vist produceret af Eico (motore remoto 1000) og stoppede pludselig med at virke. En ny koster +4000kr. (eico AMT 10-2 skulle vist være den der passer med min eico emhætte Aida 6 sm link - ifølge EICO) og inden jeg køber en ny,  vil jeg høre jer om nogen af jer har erfaringer mht. om en sådan ekstern motor nemt kan repareres eller det ikke kan betale sig? Jeg har ikke særlig mange ledetrå at give af lige nu, udover et billede af selve motoren og mærket. Der er ikke åbnet for skjoldet endnu, da jeg først ville høre jer jeres ad.

Stikkontakten på loftet er testet og virker :)
Men kan det være et leje, eller kan den være rustet eller andet man skal kigge efter? håber lidt på at det fx kunne være en billig og nem reservedel...

Alle gode råd modtages med stor tak :=)

DBH Nazim 

MVH Nazim
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan godt være fordi lejerne er slidt, men der kan jo også være andre årsager.

Vi prøver igen, i morgen --
Principielt, tag motoren ud og se om den så kører.
Gør den det, som antaget, ikke, kontakt et elfirma der beskæftiger sig med motorer. Findes evt. ved at Google “elmotor reparation”. Spørg dem om det kan svare sig at reparere.

Hvis den, mod forventning, kører, søg fejlen andetsteds.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg prøvede lige at skille det hele ad tidligere i dag, rense en smule og samle igen. Stadig vil den ikke dreje rundt Jeg kan høre en lav summen når den er monteret og vi forsøger at tænde fra emhætten, men ved ikke rigtigt hvad jeg ellers kan gøre...Kan det evt være den kondensator der sidder i den? Der var lidt rust på den ene kontakt samt på det tilsluttede næbledning fra selve motoren. Dette rensede jeg med noget kontaktrens og sleb det pænt...

MVH Nazim
Hvis du kan skubbe den i gang med en pind eller skruetrækker og den fortsætter med at køre så kan det være kondensator. 
Men det er højst sandsynlig motor der er slidt. Lejer kan være bronze glidelejer. og jeg har ikke hørt at det kunne betale sig at reparere, hvis man ikke selv kunne skille det ad og lave et leje.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej igen, det lykkedes mig at skubbe den i gang med en skruetrækker - så mistænker helt sikkert kondensatoren nu (håber jeg). Selve motoren har ikke almindeige kuglejere men nok som Ev Elmand beskriver, glidelejere  -ligner en spole. 
Lidt øv var at jeg kom til at ødelægge de 2 plastik/lukkespjæld der sidder på selve motoren (2 halvmåner). Har I evt. en god ide om hvor sådan noget kan købes løst?
Derudover var selve kondensatoren limet fast på indersiden af en plastikkappe med en ret kraftig mørkegrå hærdet substans, nærmest hård som sten, som jeg ikke har set før. Kan jeg bare anvende silikone eller lignend, når jeg skal montere en ny kondensator eller skal det være noget bestemt, fx. kølepasta eller lignende?

Igen, tak for jeres råd.

DBH Nazim  

MVH Nazim
Annonce
Her er lige et par billeder af kondensatoren og spjældet.... 

MVH Nazim
Den kondensator ser også ud til at have været godt varm.
du kan vel klistre en ny fast, med hvad du vil.
ellers bare et patentbånd og to lindabskruer.

Jesper Munch Larsen
8,2 kW sol taget sidem 2013 sidste mand på gammel lorte ordning.
4x30 rør til varmt vand, 2m3 buffer(3kW elpatron)
17kW Pejs med gris, 2,2kW stue rest til buffer.
Gennemstrømning vandvarmer med varmeveksler fra buffervand (projekt inden jul, da mit gas er lukket nu og fyret er på vej ​ned. Gas kun en buffer, da jeg rejser meget.)

Jep den nuværende kondensator ser ikke godt ud. Dog et spørgsmål ifm. køb af en ny: jeg har kigget lidt på nettet og 
1) de fleste kondensatorer på 6,3 uf har 4 næb hvorimod min nuværende kun har 2 næb - tænker at jeg sagtens kan anvende den med 4 næb og bare bruge de 2 af dem?
2) på flere af kondensatornerne fremgår at de er med jord/jordet...min nuværende har ikke nogen fastmonteret jordledning...kan jeg stadig anvende dem med jord? 

Igen, tak for jeres svar.

mvh Nazim

MVH Nazim
Er det ikke bare noget som den her du skal bruge?

Jesper Munch Larsen
8,2 kW sol taget sidem 2013 sidste mand på gammel lorte ordning.
4x30 rør til varmt vand, 2m3 buffer(3kW elpatron)
17kW Pejs med gris, 2,2kW stue rest til buffer.
Gennemstrømning vandvarmer med varmeveksler fra buffervand (projekt inden jul, da mit gas er lukket nu og fyret er på vej ​ned. Gas kun en buffer, da jeg rejser meget.)

jo, men den hedder fra 400-450 v.  Ved heller ikke om sølv/folie indkapslingen har nogen betydning ift at min er i plastik?

MVH Nazim
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis