Tagfod, skal man skære ud i spær til krydsfiner?

Tagfod

Jeg skal til at lægge IBF dobbelt S på vores kolonihavehus til foråret og for at være forberedt, så er jeg ved at lave en 1:1 model af tagkonstruktionen i mit værksted. Udfordringen er at lave en korrekt tagfod. Dette har jeg ikke prøvet før, men jeg kan godt gennemskue at man ligesom mangler en tagsten at ligge på ved nederste sten. 

Når jeg kigger på IBF tegningen, så ser det ud til at de har savet et hak i spærene? Mine spær er små (45x100) og jeg vil da nødigt svække dem yderligere ved at save et lille hak. Prøv lige at se på IBF tegningen:

Spørgsmål 2: Sternbrættet, kan man ikke trække det helt op så det dækker min 18 mm. krydsfinerplade?




Hundefar

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok ikke save i så lille et spær, selv om det er oppe på midten at spær skal beholde deres fulde styrke. 
Krydsfiner kan lige så godt ligge over spær. Det skal så tilpasses så 2. nederste lægte ligge på linje med dem længere oppe. Ofte kan det være nok at sætte nederste lægte på højkant, så nederste tagsten løftes tilstrækkelig op. Det kan afprøves med 3-4 stumper lægte og tagsten direkte på gulvet. Så kan man måle med et bræt hen over. Der findes også fuglegitter som har denne tykkelse indbygget 
1. Undertag / tagfod skal have fald og ende i tagrende. 
2. Der afsluttes med blik kant som ender lidt nede i tagrende. 
3. Over det og op på tagfod limes / brændes et stykke tagpap på.
4. Undertag kan lægges op på kiler hvis kanten af krydsfiner ligger over spær
5. nederste tagsten skal helst tippe en smule op i forhold til de andre. Ellers kan det se ud som om den dykker. 
6. Det planlægges så nederste tagsten ender ca. 1/3 af tagrende bredde ude over renden. Kan det ikke afpasses i længdetolerance på tagsten så er det øverste tagsten som skal tilskæres. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis