Opstigende grundfugt i en kældervæg

Hej LDS.

Jeg er i gang med at renovere kælderen og er stødt på et underligt problem med en af de indvendige kældervægge (ikke ydervæg).
De nederste to fag mursten er fugtige og jeg kan se at man har valgt først, at lægge murpap i væggen to fag oppe. Det giver for mig ingen mening, da der jo så kan trænge vand op i de nederste to fag, hvilket er tilfældet her.
Det er den eneste væg med fugt i. Alle andre vægge er knastøre.
Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe problemet i denne ene væg?
Jeg har selvfølgelig sat en affugter op af væggen, men det virker bare meningsløst hvis væggen bliver ved med at suge fugt op i de nederste to fag.
Er der en årsag til at man har valgt først, at lægge murpap to fag oppe og ikke nede ved fundamentet?
Og hvad kan jeg gøre for at bremse opstigningen?
Håber I kan hjælpe.

Facts om kælderen.
Årstal: 1955
Ventilation: 2 x DUKA 50+ som ventilere uafbrudt.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det være fordi gulvet på et tidspunkt er blevet sænket? Giver dig ret i at det giver ingen mening at have fugtspærringen to skift oppe.
Skalflex sokkelstop jeg har erfaring med det og det virker.
Fedt! Tak skal du have! Det vil jeg straks få købt. Skal det indføres helt nede ved fundamentet eller er det ligemeget, bare så tæt på som muligt?
Super. Det prøver jeg. Hvordan indførte du det i de små huller? Evt. Et link til det du brugte?
Hej, ved godt det er en gammel tråd, men må jeg høre om du brugte Skalflex Sokkelstop og om det i givet fald har virket? Står nemlig selv i samme situation :-) Tak! Mvh Kim
Der er en hurtig guide i 10 trin, på Skalflex hjemmeside..
LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Kirik skrev den 25-03-2024 16:58:26

Hej, ved godt det er en gammel tråd, men må jeg høre om du brugte Skalflex Sokkelstop og om det i givet fald har virket? Står nemlig selv i samme situation :-) Tak! Mvh Kim

Hej Kim. Jeg endte med at bruge Skalflex sokkelstop og det fjernede problemet helt. Det bremser opstigende grundfugt, men de massive mængder regn gjorde desværre at vandet omkring kælderen steg og steg på udvendig side af kælderen, så fugten vandrede igennem væggen i stedet. Det er selvfølgelig kun et problem indtil grundvandsspejlet falder igen, så til dit spørgsmål, så ja. Sokkelstop virker efter hensigten og kan klart anbefales😉👌

Mange tak for svar 😊👍 Ærgerligt med vand omkring din kælder 😔 Jeg tænker at påføre Skalflex Multitæt, da jeg også har fugtindtrængning udefra.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis