Opstigende grundfugt i en kældervæg

Hej LDS.

Jeg er i gang med at renovere kælderen og er stødt på et underligt problem med en af de indvendige kældervægge (ikke ydervæg).
De nederste to fag mursten er fugtige og jeg kan se at man har valgt først, at lægge murpap i væggen to fag oppe. Det giver for mig ingen mening, da der jo så kan trænge vand op i de nederste to fag, hvilket er tilfældet her.
Det er den eneste væg med fugt i. Alle andre vægge er knastøre.
Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe problemet i denne ene væg?
Jeg har selvfølgelig sat en affugter op af væggen, men det virker bare meningsløst hvis væggen bliver ved med at suge fugt op i de nederste to fag.
Er der en årsag til at man har valgt først, at lægge murpap to fag oppe og ikke nede ved fundamentet?
Og hvad kan jeg gøre for at bremse opstigningen?
Håber I kan hjælpe.

Facts om kælderen.
Årstal: 1955
Ventilation: 2 x DUKA 50+ som ventilere uafbrudt.
Hej LDS. Jeg er i gang med at renovere kælderen... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I min 50’er kælder er der også murpap 2 skifter over gulvniveau i de murede indervægge. Ydervægge er beton. Jeg er ikke stødt på nogen der har kunne give en fornuftig forklaring på hvorfor. Jeg er gået med løsningen om at lægge murpappen under gulvniveau. Fugten er selvfølgelig stadig til stede men nu bliver den i jorden og pudset falder ikke af væggene. Det er er langsommeligt og træls arbejde men det ser ud til at virke. Det første rum blev færdigt for  5år siden og væggene fremstår knastørre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis