TVOC måling i lejlighed

Jeg har en luftrenser, som viser mig at de fleste værdier i min lejlighed er gode, men at TVOC niveauet er svimlende højt. Det når gerne op over 2000. Når jeg lufter ud falder det en anelse, men stiger hurtigt derefter. Jeg har meget svært ved at finde information om hvordan man skal gå videre med sådan et problem, så tænkte at jeg ville prøve at høre ad herinde.

Hvordan kan man reducere TVOC? Kan man stole på målinger fra en Electrolux luftrenser? Kan afskallende tapet et enkelt sted være årsag?

På forhånd mange tak.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er der nogle målinger på følere for TVOC LINK til dokument
(se link til PDF rapport i teksten)

Det kan næppe skyldes tapetet, for så mange kulbrinter er der næppe i farvestofferne.
Mange tak for det hurtige svar! Det virker meget underligt med de høje målinger synes jeg, for der hverken lugter eller føles indelukket i lejligheden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har du prøvet at tage luftrenseren udenfor, og se hvad den så måler?
Den kunne jo måle forkert!
Bemærk hvad der står i abstract:
Man kan derfor ikke på baggrund af følernes outputsignaler afgøre om luftkvaliteten er acceptabel, eller bestemme hvilken luftmængde, der er nødvendig for at opretholde en given luftkvalitet.
Selvfølgelig vil det nok være smart at måle udenfor, hvor luften vides at være ren.
@efry
At luften er ren udenfor afhænger vel af hvor man er, og hvilke værdier vi accepterer som værende = ren luft.
Vi har en Netatmo inde og ude “vejrstation” der inde bl.a. måler CO2 i ppm.
Atmosfæren ude siges i snit at indeholde ca 400 ppm CO2 nu om dage. Vi bor ikke midt i en storby, så vi er nok tæt på det(har ikke prøvet at sætte enheden ud, men vil prøve det i nærmeste fremtid).
Det måler vores Netatmo indeenhed også ca. på gode dage om morgenen.
Afhængig af vejret(er det dårligt er vi to pensionister ikke så meget ude) måler vi max. 550-800 ppm i løbet dagen.
Vi har med en del mennesker på besøg, stearinlys etc (julefrokost bl.a.) været oppe over 1.200 ppm.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for svarene!

God ide at prøve den udenfor. Jeg stillede den ud i nogle timer hvor den gik ned til at vise omkring 160 ppb. Så snart jeg tog den ind igen steg den hurtigt til 2000 ppb. Det tyder vel på at den giver udslag på et eller andet. Jeg aner bare ikke hvad.

Her er ikke hverken nye møbler/byggematerialer/maling osv. og stærke rengøringsmidler opbevares i kælderen.
Tør man stille spørgsmålet, hvad drejer det sig om udover forurening i hjemmet/indendøre og hvad er I nervøse/bange for? Drejer det sig om teoretiske/akademiske spørgsmål, eller er det, noget man skal bekymre sig om? 
Jeg har ikke en luftrenser og lever i lykkelig uvidenhed om, hvilke farer jeg udsætter mig for ved ikke at måle forureningen i mit hjem. Den luft, jeg indånder, indeholder 78% kvælstof, 21% ilt og 1% andre gasarter. 

fase
Prøv om du kan indkredse kilden ved at flytte målepunktet rundt i boligen med lukkede døre mellem de enkelte rum.

160 ppb lyder meget normalt mens en værdi på 2000 er enormt høj sammenlignet med de resultater, som TI får ved deres målinger

Ellers må du få fat på et andet instrument til sammenligning.

@John Larsen
TVOC har intet med indholdet af CO2 at gøre
God pointe. Jo, teoretisk er det vel spekulativt. Jeg har den luftrenser pga. min støvallergi. Sammen med generel rengøring hjælper den faktisk rigtig godt på min allergi. Jeg har aldrig før spekuleret over TVOC, men kiggede på luftrenserens værdier og så at det lå meget højt. Jeg kunne Google mig til at 2000 ppb er uacceptabelt højt og at nogle VOC’er er sundhedsskadelige og nogle kræftfremkaldende. Det vil jeg selvfølgelig godt reagere på, så jeg kan vide at indeklimaet er godt. Jeg ved så ikke om det er måleren der er noget galt med, eller om det er noget i lejligheden som er helt skævt - og hvis det er tilfældet, hvad dælen jeg så lige gør ved det. Det er nok i høj grad uvisheden der skaber bekymringen.
@Efry God ide, det afprøver jeg.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også