TVOC måling i lejlighed

Jeg har en luftrenser, som viser mig at de fleste værdier i min lejlighed er gode, men at TVOC niveauet er svimlende højt. Det når gerne op over 2000. Når jeg lufter ud falder det en anelse, men stiger hurtigt derefter. Jeg har meget svært ved at finde information om hvordan man skal gå videre med sådan et problem, så tænkte at jeg ville prøve at høre ad herinde.

Hvordan kan man reducere TVOC? Kan man stole på målinger fra en Electrolux luftrenser? Kan afskallende tapet et enkelt sted være årsag?

På forhånd mange tak.

Jeg har en luftrenser, som viser mig at de fleste... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@efry Er 160 ppb normal udendørs-måling? Læste et sted at det burde ligge tættere på 0 udenfor.

Noget tyder på at en ventilationsløsning med frisk luft vil være løsningen.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Med mindre du bor midt i et industriområde er 160 absolut i den høje ende.
Du skal passe på ikke at gå i selvsving over en TVOC måling. En sådan måling fortæller intet om hvilke stoffer det  er, derfor kan faktisk ikke sige om et højt tal er et problem, der bør gøres noget ved.

Jeg har et termometer i mit sommerhus (Aqara) med indbygget TVOC-måler. Værdien svinger generelt meget, også selvom der ikke er nogen i huset. Typisk et sted mellem 0,1 og 0,5 mg/m3 (100-500 ppb) . Den ser ud til at være afhængig af solindfaldet/temperaturen. Den stiger meget kraftigt, når jeg tænder brændeovnen. Ofte til værdier over 2,0 mg/m3 (2000 ppb). Hvad kan jeg bruge det til? Jeg ved godt at en brændeovn forringer luftkvaliteten.

Jeg ignorerer min TVOC-måler. Hvis man kunne få et Aqara ZigBee termometer med temperaturvisning uden TVOC, var det blevet skiftet.
Tak for alle svarene. Jeg har testet den i en anden bolig af nyere dato med god udluftning og den giver stadig meget høje værdier. Udendørsværdierne er også meget høje. Så det er simpelthen sensoren som må være i stykker.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også