Få kakler hele af kakkelbord

Jeg har to gamle kakkelborde. Jeg vil gerne bruge kaklerne på væggen i køkkenet, men aner ikke hvordan - og om det kan lade sig gøre at få kaklerne af bordene i hel tilstand. 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er det arbejdet værd i forhold til nye
Hvis du ikke skal bruge bordet, kan du skære det i stykker bagfra, og så forsigtigt "banke" kaklerne af med en bred mejsel.
De fleste kakkelborde har en kant af træ, og det er den du skal have af, så du kan komme til at liste en mejsel ind under. Du kan også "blødgøre" limen med enten varmt vand eller en varmepistol, så den nemmere slipper træet.
Det er ikke nogen nem opgave, så du skal nok indstille dig på dels en masse tid, men også at det kan koste et par kakler   

Hvis kaklerne er lagt i fliseklæb, vil det sidde ufatteligt godt fast på kaklerne, så efterfølgende skal du i gang med at slibe det af bagsiden af dem.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
larsen56 skrev den 03-02-2023 16:55:09

er det arbejdet værd i forhold til nye

 Så absolut hvis det lykkes 😊

PinkHenrik skrev den 03-02-2023 18:29:40

Hvis du ikke skal bruge bordet, kan du skære det i stykker bagfra, og så forsigtigt "banke" kaklerne af med en bred mejsel.
De fleste kakkelborde har en kant af træ, og det er den du skal have af, så du kan komme til at liste en mejsel ind under. Du kan også "blødgøre" limen med enten varmt vand eller en varmepistol, så den nemmere slipper træet.
Det er ikke nogen nem opgave, så du skal nok indstille dig på dels en masse tid, men også at det kan koste et par kakler   

Hvis kaklerne er lagt i fliseklæb, vil det sidde ufatteligt godt fast på kaklerne, så efterfølgende skal du i gang med at slibe det af bagsiden af dem.

 Jeg må prøve. Jeg skal ikke bruge bordet, så ….

Afhængig af kaklernes facon ville jeg forinden jeg løsner dem, om muligt skære fugerne med en vinkelsliber eller lignende. Således at der kun knækker en ad gangen hvis det går galt.
Hvis der kan skæres som nævnt, kan du måske endda skære fliseklæbet af med vinkelsliberen. En kakkel ad gangen.
Det tager lidt tid, men med god musik i ørerne og lidt godt i glasset går det nok.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Fuger fræses væk og kakler varmes meget op, så slipper limen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-02-2023 23:09:23

Fuger fræses væk og kakler varmes meget op, så slipper limen. 

Helt rigtigt, men det kræver omkring 600 grader. Dvs.: specialudstyr.


Bent Andersen skrev den 04-02-2023 00:17:39

ev elmand skrev den 03-02-2023 23:09:23

Fuger fræses væk og kakler varmes meget op, så slipper limen. 

Helt rigtigt, men det kræver omkring 600 grader. Dvs.: specialudstyr.


Vidste jeg ikke. 

Så kunne specialudstyret jo være min masseovn, hvor jeg ved kraftig fyring når et godt stykke over 600˚ ?


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 04-02-2023 00:24:27

Vidste jeg ikke. 

Så kunne specialudstyret jo være min masseovn, hvor jeg ved kraftig fyring når et godt stykke over 600˚ ? 

Kan jeg ikke sige noget om. Men vi havde problemet her med et keramisk flisegulv som skulle åbnes (kabelbrud i gulvet).
Nye fliser kunne vi glemme (30 x 30 cm, men ikke til at skaffe), så et specialfirma blev tilkaldt. De skar fugerne op, hvilket er nemt nok.
Derefter havde de en pyramideformet "metalhat" som passede præcis over 30 x 30 cm flisen. Øverst på "pyramidehatten" sad en en elektrisk varmluftblæser som varmede flisen op til ca. 600 grader.
Så slap fliseklæberen, og den kunne vippes op uden problemer eller beskadigelser.

Bent Andersen skrev den 04-02-2023 01:23:56

JohnLarsen skrev den 04-02-2023 00:24:27

Vidste jeg ikke. 

Så kunne specialudstyret jo være min masseovn, hvor jeg ved kraftig fyring når et godt stykke over 600˚ ? 

Kan jeg ikke sige noget om. Men vi havde problemet her med et keramisk flisegulv som skulle åbnes (kabelbrud i gulvet).
Nye fliser kunne vi glemme (30 x 30 cm, men ikke til at skaffe), så et specialfirma blev tilkaldt. De skar fugerne op, hvilket er nemt nok.
Derefter havde de en pyramideformet "metalhat" som passede præcis over 30 x 30 cm flisen. Øverst på "pyramidehatten" sad en en elektrisk varmluftblæser som varmede flisen op til ca. 600 grader.
Så slap fliseklæberen, og den kunne vippes op uden problemer eller beskadigelser.

 Så bliver det vist lige omstændigt nok for mig 😄. 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis