Kondens på loftet

Jeg har kondens på undersiden af mine loftplader. Der er tagpap på taget. Jeg udluftning i begge ender af gavlene 3 x 100mm rør Og loftet er meget isoleret. Vores loftlem er helt ny og er energivenlig.  Det er kommet ifb de lave lemperaturer og samtidig med at vores tag er blevet mere tæt da det hænger sammen med vores nabo og de har lige fået nyt tag på. (Pap) før var der eternit plader som nok gav mere udluftning.  Vi har også fået ca 14 klipfisk i toppen af taget. Loft rummet er isoleret nedad og ikke på selve taget (spånplader). Der er ikke udluftning ifb. udhæng. Der er ingen udhæng. Hvordan laver man mere udluftning, klipfisk i bunden af taget også ?? Det virker som om der mangler udluftning…. Eller andre gode ideer , forslag ?  Loftet er ca 20 meter lang og 3 meter bred på gulvet. Aftræks udsugning er isoleret. Kondens er mest i midten af rummet. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er fugtigheden i rummet med kondensen ?

Er der undertryk eller overtryk inde i boligen ?

Er taget tæt ?
Taget er tæt ellers vil det vel også være et problem problem  om foråret / sommeren / efteråret. Det er kun i vintermånederne. Har ikke målt fugt endnu. Vender tilbage når det er muligt   Ved ikke noget om over / undertryk. Hvad menes der med det ?
Hvis du har overtryk i huset vil der sive luft ud igennem  sprækker og hullerne i huset - og det vil sige fugtig luft ud mod dit tag. Da der er koldere derudover vil luftens  vandindhold kondensere og  vandet vil sætte  sig på de koldeste flader.
Thomas_Mygind. Uanset lige eller undertryk i boligen så kan luft trænge op igennem isolering og der dannes kondens.
Der skal laves mere udluftning 
Hvis der ikke er udhæng så laves udluftning ved at der er sprække op bag tagrende. Denne sprække kan fyldes med snerør, som hindrer snefygning op i skunk. 
Når loftet kun er 3 m bred forudsætter jeg at det er over udnyttet 1.sal. Så skal der ud over udluftning ved tagfod være 50 mm afstand fra isolering og op til lægter, så luften kan passere. 
De 2 x 3 x 100 mm rør i ender giver slet ikke nok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis