Lugt fra faldstamme/toilet?

Hejsa

Jeg har et badeværelse på 1. sal i mit hus fra 1969. Badeværelset er sat i stand for omkring 10 år siden af forrige ejer i forbindelse med en vandskade.

Jeg døjer med at der lugter lidt af kloak eller jordslået på badeværelset. Det virker til at det nogle gange bliver værre når vi lufter ud (måske noget gennemtræk som laver undertryk i kloakken?). Jeg kan ikke lugte mig frem til hvor lugten kommer fra men jeg tænker det er mest sandsynligt det er det væghængte Duravit toilet. Der er et bad og en håndvask men begge afløb bruges regelmæssigt. Jeg har derfor tænkt jeg vil pille toilettet ned og se om det er utæt ved tilslutning til faldstammen. Men hvad kan/skal jeg tætne det med såfremt det er nødvendigt?

På forhånd tak!

Mvh.
Mads
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen der kan hjælpe med lidt input? :)
Nu skriver du ikke hvilken slags faldstamme du har, så det er svært at komme med forslag.
Er det pvc kunne det være en dårlig gummiring. Er der en overgan til støbejern kunne Everfix måske bruges til at tætne med.

Men en mulig fejlkilde kunne være problemer med udluftningen.
Måske er den ført over tag tæt ved vinduet det kunne forklare at lugten bliver værre når vinduet er åbent. Måske er udlufningen afsluttet under taget, eller mangler helt, så overtryk i kloaken kan “boble” gennem vandlåsen eller bliver trykket ud gennem en dårlig samling.

Prøv at undersøg om du har/eller mangler udluftning. Prøv evt at løft dækslet til spildevandsbrønden nogle dage, så et overtryk kan komme den vej ud, og se om det hjælper.




Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 11-02-2023 06:57:05

Nu skriver du ikke hvilken slags faldstamme du har, så det er svært at komme med forslag.
Er det pvc kunne det være en dårlig gummiring. Er der en overgan til støbejern kunne Everfix måske bruges til at tætne med.

Men en mulig fejlkilde kunne være problemer med udluftningen.
Måske er den ført over tag tæt ved vinduet det kunne forklare at lugten bliver værre når vinduet er åbent. Måske er udlufningen afsluttet under taget, eller mangler helt, så overtryk i kloaken kan “boble” gennem vandlåsen eller bliver trykket ud gennem en dårlig samling.

Prøv at undersøg om du har/eller mangler udluftning. Prøv evt at løft dækslet til spildevandsbrønden nogle dage, så et overtryk kan komme den vej ud, og se om det hjælper.



 tak for svar! Det må være støbejern. Jeg prøver at kigge på ever fix.Jeg går ud fra at du hentyder til udluftning af kloak. Faldstammen har efter alt at dømme tidligere været ført ud over taget. Det er dog fjernet og man har bare skåret røret over så det slutter på loftet. Det er naturligvis ikke hensigtsmæssigt. Pt ligger der blot en mursten oven på for at undgå rotter på loftet. Jeg har også prøvet at tætne med plastik men det gjorde ingen forskel vel lugten - men nogle havde spist af posen derfor mursten nu... Det skal siges at loftet er godt udluftet så jeg tænker ikke det kommer derfra?







Vær obs på om udluftningen rent faktisk fungerer, dvs ikke er blokeret af murstenen.
Når du trækker i toilettet kan der opstå et sug, som kan trække vand ud af guldafløbene og specielt hvis det er linieafløb eks. Unidrain. De har ikke meget vand i sig og kommer der undertryk efter toiletskyl kan vandstanden nemt falde.



Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 12-02-2023 06:12:51

Vær obs på om udluftningen rent faktisk fungerer, dvs ikke er blokeret af murstenen.
Når du trækker i toilettet kan der opstå et sug, som kan trække vand ud af guldafløbene og specielt hvis det er linieafløb eks. Unidrain. De har ikke meget vand i sig og kommer der undertryk efter toiletskyl kan vandstanden nemt falde.


 Problemet var der også da murstenen ikke lå der og der var fuldt åbent så jeg tror ikke det er relateret. Det virker heller ikke til at det er en vandlås der løber tom for lugten kan være der den ene dag og væk den efterfølgende.Giver det mening at købe en omgang silicone til at tætne med også?



Annonce
Det er jo lidt teori så længe man ikke ved hvorfra lugten kommer.
Men det må skyldes overtryk i kloaken, parret med et sted hvor luften kan komme ind, så begge dele skal løses.
Overtryk kan være der en dag og væk den næste, afhængig af om der er meget pres på hovedledningen, så få ført udluftningen ud i det fri så du er sikker på den del er ok.

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 12-02-2023 07:29:09

Det er jo lidt teori så længe man ikke ved hvorfra lugten kommer.
Men det må skyldes overtryk i kloaken, parret med et sted hvor luften kan komme ind, så begge dele skal løses.
Overtryk kan være der en dag og væk den næste, afhængig af om der er meget pres på hovedledningen, så få ført udluftningen ud i det fri så du er sikker på den del er ok.

 Tak for input igen! Jeg tænker at udluftning er ok for der er fuldt åbent på loftet hvor der kun er ca 2 meter ned til toilet-afløbet. Men jeg må vidst hellere få toilettet af og se om jeg kan få øje på nogle utætheder. Hvad tænker du om at tætne med silicone - giver det mening?



Vi har et Duravit Me by Stark væghængt toilet, og har samme problem. Der lugter af kloak on/off. Vi har fået skyllet kloakrørene igennem uden det hjalp. I sidste weekend afmonterede vi toilettet og satte prop i kloakken. Vi pillede dæksel af hvor man trykker på skyl så der var åbent til cisternen og vi skar et stort hul i  væggen, så vi kunne kigge ind til kloak og indbygget cisterne. Der var intet unormalt at se og der var fuldstændig tørt. Al lugt i badeværelset forsvandt lige indtil vi satte toilettet op igen her en uge efter. Der gik lige et par timer så var lugten tilbage. Eftersom lugten var væk med toilettet afmonteret, så kan det jo kun være et problem i monteringen af toilettet, hvor der på en eller anden måde kan slippe ildelugtende luft ud i koblingen mellem toilet og kloak. Vi har ikke lige løsningen på dette! Måske vi skal kontakte Duravit?
Bettina.ny skrev den 12-02-2023 22:52:44

Vi har et Duravit Me by Stark væghængt toilet, og har samme problem. Der lugter af kloak on/off. Vi har fået skyllet kloakrørene igennem uden det hjalp. I sidste weekend afmonterede vi toilettet og satte prop i kloakken. Vi pillede dæksel af hvor man trykker på skyl så der var åbent til cisternen og vi skar et stort hul i  væggen, så vi kunne kigge ind til kloak og indbygget cisterne. Der var intet unormalt at se og der var fuldstændig tørt. Al lugt i badeværelset forsvandt lige indtil vi satte toilettet op igen her en uge efter. Der gik lige et par timer så var lugten tilbage. Eftersom lugten var væk med toilettet afmonteret, så kan det jo kun være et problem i monteringen af toilettet, hvor der på en eller anden måde kan slippe ildelugtende luft ud i koblingen mellem toilet og kloak. Vi har ikke lige løsningen på dette! Måske vi skal kontakte Duravit?

 Det er præcis det samme toilet vi har :/ oplever i også skimmel i toiletkummen?



Nej, vi har ikke oplevet skimmel i toilettet, kun kalk men vi har også meget hårdt vand.
Siden vi monteret toilettet i går, så er lugten bare blevet slem. Jeg har skrevet til Duravit, så må vi se hvad de siger. 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis