Nyt bjælkelag kælder - hvordan fastgøres det

Hej
Jeg har pillet det gamle bjælkelag op og arbejdet med murene rundt om kælderen ifm nyt terrændæk og masseovn.
Nu skal jeg bygge et nyt kælderdæk og er i tvivl om hvordan jeg fastgør bjælkerne??

Samlet højde ønskes lav da kælderhøjden ikke er specielt høj.
Spænd 3m
Bredde 3,7m

De gamle bjælker var muret ind og godt møre. Det skal holde et teglgulv med 40mm tegl lagt i mørtel - på svalehaleplader.

Har vendt mulige træbjælke dimensioner med lilleheden og de svarer:

Der er følgende 3 muligheder ved spænd på 3 m, egenlast gulv 2,73 kN/m2, nyttelast 1,5 kN/m2 og skillevæg 0,50 kN/m2.
45x240 mm LVL c-c 600 mm (standard længde 13 m og minimum højde) (nedbøjning 6 mm)
65x233 mm GL28cs c-c 600 mm (minimum længde 1,6 m) (nedbøjning 5 mm)
45x233 mm GL28cs c-c 400 mm (minimum længde 1,6 m) (nedbøjning 5 mm)

Men hvordan fastgør jeg bjælkerne til væggen på bedste måde?

Pft.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lave huller i væggen som jeg så kunne lægge bjælkerne af på en mursten, evt. med noget opklodsning og som minimum et stykke tagpap. Jeg tror også at jeg ville give enderne noget træbeskyttelse, bare for at være sikker.
Tak Per.
Tænker på om der er alternatver til konstruktionen ift betonen. Der skal lægge tegl øverst og gulvvarme - men kan betonen erstattes af noget lettere der stadig stift nok??
Thermozell eller lign.. nogen med erfaringer?
Svalehalepladerne bærer jo en hel del når der kommer beton ned i rillerne, er det taget med i beregningerne?
Man kan godt lave det med gulvgips istedet for beton, men der skal bruges noget kraftigt træ (eller flere pladelag) som mellemlag for at det bliver stift nok når det skal bære relativt meget, tror det er svært at slå svalehalepladerne på styrke vs byggehøjde.

Hvis det ikke gør noget ift det visuelle i kælderen kan du spænde en rem på muren og lægge bjælkerne af på denne.

Selv ville jeg overveje at lave det i jern ilagt huller i muren (istedet for træbjælker) når der skal et tungt gulv ovenpå, udelukkende for at være sikker på at det er stift nok så det ikke revner, hvor stor cc afstand svalehalepladerne kan nøjes med kan Eftex sikkert hjælpe dig med.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Hvorfor vender du ikke bjælkerne 90 grader så de ligger på den anden led - altså på langs af ydervæggen ?
@thomas
Der skal en trappe ned som jeg tænker skal ligge under den op til førstesalen som ligger vinkelret på ydermuren. Sådan var det før og det layout fortsætter vi med.
Ville ellers være lettere, så skal jeg bare løse det med hullet ned til kælderen…. Det er dog lidt bredere der. 3.7m mod 3m.
Men det vil være noget nemmere at løse ift bjælkerne. Går lige i tænkeboks der :-). Nogen ideer?
Noget ala dette som alternativ. Spændet bliver størrer og der skal laves en udveksling, men aflægning bliver noget lettere..hvad tænker i?

Sidste billede med dækket er den oprindelige tanke..
@BOFH - gulvgips lyder smart, men kan man lave gulvvarme op igennem teglgulvet (40mm tegl/mursten i 2 cm læggemørtel) med denne konstruktion? Kunne evt lægge tegl i en isochaux klædemørtel og komme ned på 1cm ca. Det har jeg gjort i en badeværelse hvor der ikke var byggehøjde til mørtel. Men hvad med gulvvarmen i denne konstruktion.

Altså bjælker - gulvvarme i spånplader med varmefordelingsplader - gulvpap - - gulvgips - tegl lagt i isochaux (ala fliseklæb)....??
Gulvgips med let gulvvarme i aluplader under er ihvertfald ikke noget problem - til badeværelse på bjælkelag (vådrum) er det i praksis det eneste godkendte alternativ til svalehaleplader. Det understøttes normalerweise vha gulvspån med spor eller alm forskallinge på tværs af bjælkelaget - men du skal have et væsentligt tungere gulv ovenpå - derfor tror jeg der vil være behov for at kigge på hvor kraftigt et undergulv der skal laves for at det kan bære uden nedbøjning.

Jeg ville køre hele molevitten forbi en ingeniør ift konstruktionsmulighederne - bjælkerne har du jo egentlig allerede beregning på med dit limtræ, men når spændet ikke er længere (og hvis højden ikke betyder noget) så ser jeg ikke nogen grund til at man ikke bare kan gå lidt op i dimension og bruge alm spærtræ og derved spare en del.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også