Utæt tegltag med lav hældning

Hej
Købte hus med carport integreret i hus med cementtegl fra 1990. Hældning er mindre end 20% på carport.
Jeg lagde nyt undertag med tagpap for 3 år siden. PGA den lave hældning kommer der vand ind og de lister tegl ligger på er konstant våde !!
Kan jeg tætte taget udvendigt fra med rød fugemasse!!
JHS
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
?? Kan du fortælle lidt mere om opbygningen af taget? Er der ikke klemliste eller andet til at løfte dine lægter fri af tagpappet? Hvordan har du lavet det uden at gennembryde tagpappet?

Så længe vand kan løbe af og lægterne har mulighed for at tørre op er det ikke i sig selv farligt at de engang imellem bliver våde.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH
Undskyld det tog noget tid at svare.
Der er lagt langsgående liste de er skruet fast på paptaget, det giver ingen utætheder.
Derpå er der tværgående lister hvorpå tagsten ligger.
Det selvfølgelig de lister der ligger på pap som er mest våde, men dem hvor tagsten ligger på, bliver også våde der hvor vandet presses ind, på det laveste sted.
Jeg er bange for at det eneste der er at gøre er at fuge udvendigt, og så indsætte nogle udluftninger forskellige steder.
Fugemasse udefra vil muligvis kunne holde noget af vandet ude, men det forringer i væsentlig grad også ventilation for det træ der er inde under og det nedbrydes relativt hurtigt når det bruges som tagdækning, det er generelt ikke en langtidsholdbar løsning.
Hvis dine klemlister er trykimprægneret er den del som det skal være. Hvis man for den tagsten er under laveste hældning, hvorfor har du så brugt den? Hvilken slags tagsten er det ift opbygning med false? Hvilken slags bindere er anvendt?

/BOFH 




Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej
Tak for dit svar, jeg sender et par billeder. 1. Taghældning ved overgang. 
2. lister over paptaget 3.Utæthed før nyt undertag (efter 30 år)
Håber det gi et indtryk.
hilsen
JHS
Det er jo næsten vandret?
Du skulle have stoppet ved tagpappet, dvs lavet en rende til vandet fra det store tag mod nedløb og accepteret at garagen ikke havde tegldækning, med så lav hældning er det vel også meget svært at se tagdækningen fra jorden.

Hvis vandindtrængning er symptomatisk for hele stykket med (alt) for lidt fald tror jeg ikke det der kan løses på en god måde uden at du skal have det op og hævet så der kommer ordentligt fald, det er for let for vandet at løbe "tilbage", evt overgang til et ståltag i design som hovedhuset men her er så istedet måske udfordringer mht kondens og ventilation pga overgangen fra hovedhuset.

Det vil kun have begrænset effekt at fuge det med fare for råd i lægter istedet pga forringet ventilation.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis