Gulvvarme

Jeg har købt en villa fra 1996, der er radiatorer i stue + værelser, i gulve med klinker er der gulvvarme. Jeg skal ligge nyt gulv i hele huset, så en del af overvejelsen går på at lave let gulvvarme. Der er fjernvarme, der er placeret i et teknikrum i carporten. En af de ting der er nævnt i energimærket er at der kunne være en gevinst ved at isolere de varmerør der går fra teknikrummet og ind i huset. De er skjulte, så det henstår lidt i det uvisse hvor stor den opgave er.
Inde i huset er der betondæk isoleret efter standarden i 1996, umiddelbart ser det ikke ud til at der er en 1:1 sammenhæng mellem antallet af varmekredse og radiatorer / rum med gulvvarme. Derudover ser det ikke ud til at det eksisterende er trukket i tomrør. Spørgsmålet er om jeg i betondækket kan hakke nogle riller rundt i huset til nye rør. Alternativet er jo at samle med eksisterende? Hvilket man vel ikke gøre skjult, så går lidt af ideen af det?
Jeg har vedhæftet et billede af hvordan det ser ud i teknikrummet, og vil gerne hører nogle bud på hvor stor en opgave det er. Er den for stor, så bliver det droppet, virker den overkommelig, så får jeg en ud og kigge lidt nærmere på det. 
Hvor stor en opgave kigger jeg ind i?

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
jeg har måske et alternativ med et nyt dansk gulvvarmesystem; men må jo ikke reklamere på denne side
og jeg kan ikke finde ud af det med at sende link på produktet, så du er velkommen  til at kontakte mig på tlf. 42315739

Mvh/Br....dan49
I første omgang er det ikke så interessant om det lige er det ene eller andet system. Det ligger fast at det skal være et vandbaseret system, da der er fjernvarme med tilsslutningspligt. Udfordringen består af to dele:
1. Den eksisterende rørføring ser ikke ud til at være 1 streng pr. radiator
2. Det ser ikke ud til at rørene er trukket i tomrør, så de eksisterende rør kan nok ikke skiftes
Teknikrummet er IKKE inde i huset, men i et isoleret skur i carporten. Dvs. der er ca. 2 meter rør udenfor husets klimaskærm. Energimærket foreslåer at det undersøges om disse rør er isoleret godt nok. Det er svært at få et billede af forbruget, da der er skiftet til fjernvarme i maj 2022, så jeg har ikke det fulde billede af forbruget.

Det første jeg skal have styr på er hvor stor opgaven er at etablere ny fremføring til de enkelte rum. Umiddelbart tænker jeg at noget let gulvvarme er relativt let at etablere, men skulle der være andre løsninger der også er let og billig, så er det fint. Men det er bare ikke relevant førend jeg har styr på at få lavet nye føringsveje.
 

 

ev elmand skrev den 29-01-2023 20:10:03

Det ligner ikke gulvvarme fordelere som du viser der. Det er fordeler rør til kold og varm brugs vand. 

 Det kan du muligvis have ret i. Der er noget umiddelbart foran der er trukket i tomrør. Det ændre bare desværre ikke på opgaven, for der stadig ikke et sæt tomrør til hver varmekreds. Så der er en opgave med at få varmeslanger lavet til de enkelte kredse.  


 

Det kunne være interessant at se hvad du har af gulvvarme system. 
Det kan være den lidt gammeldags som man kan bruge i enkelt rum, som er kendetegnet ved at der er returtermostat i hvert rum.
Eller det kan være med shunt. Så det kunne være mere interessant at se shunt end det er at se brugsvands tilslutning. 
Men uanset hvad der er, så er det et stort arbejde at lave det hele om til gulvvarme. 
Selve det med at få isolerede rør ind til huset er nok det mindste. Det kunne være en fordel at føre 2 føderør frem til et centralt punkt i huset, hvor man så kan få plads til fordelershunt og styring.  Så skal der ikke 16 - 20 varmerør ud i carport. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 29-01-2023 23:08:20

Det kunne være interessant at se hvad du har af gulvvarme system. 
Det kan være den lidt gammeldags som man kan bruge i enkelt rum, som er kendetegnet ved at der er returtermostat i hvert rum.
Eller det kan være med shunt. Så det kunne være mere interessant at se shunt end det er at se brugsvands tilslutning. 
Men uanset hvad der er, så er det et stort arbejde at lave det hele om til gulvvarme. 
Selve det med at få isolerede rør ind til huset er nok det mindste. Det kunne være en fordel at føre 2 føderør frem til et centralt punkt i huset, hvor man så kan få plads til fordelershunt og styring.  Så skal der ikke 16 - 20 varmerør ud i carport. 

 Det gulvvarme der er, det er reguleret med en retur ventil i rummet, dvs der er absolut ingen styring i teknikrummet. Du kan lige ane det der så må være varme kredsene på billedet. Der er desværre ikke noget oplagt sted at samle det, uden det vil kaste endnu mere arbejde af sig. Mit stille håb er at en løsning kunne være at fræse riller i betondækket til rørene og så lave let gulvvarme. Næste skridt må være at finde ud af hvilke radiatorer der hænger på hvilken kreds. Der er ialt 8 radiatorer og 4 rum med gulvvarme, men kun 6 kredse. Så det må jo nødvendigvis hænge sammen på en eller måde.


Tak for input

 

Vi har jo ikke store chancer for at rådgive dig hvis du ikke viser f.eks. en plantegning af huset. 
Du kan lukke for radiatorer en ad gangen, og på den måde sikkert mærke hvilken retur rør der bliver koldere. Der kan være dobbelt koblings dåser ved nogen radiatorer så det kører videre til næste radiator. Men det er kun gætterier.
Da du ikke har nogen fælle gulvvarme styring vil jeg stadig gætte på at en central placering vil lette arbejdet. især hvis du laver rummene en ad gangen. Så er der ikke så lange førings problemer.
Riller i beton gulv til varmeslanger er meget svære at lave. og det bliver stadig en form for tung gulvvarme ( som også er ok ) da beton massen skal varmes op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret, jeg kan godt finde en plantegning. Jeg regner med at låne et termisk kamera og så få kortlagt hvordan radiatorkredsene hænger sammen.
Der må nødvendigvis være dobbelt koblingsdåser nogle steder, da antallet af kredse i teknikrummet er mindre end summen af radiatorer og rum med gulvvarme. Det gode spørgsmål er hvordan hænger det sammen, det bliver jeg nødt til at undersøge (når huset er overtaget). 
Mit spørgsmål med at lave riller var til fremføringen til de enkelte rum, det var ikke for at lave gulvvarmen på den måde. Der vil jeg helst have let gulvvarme.
Uanset om jeg laver en fordeling ude i teknikrummet eller inde i huset, så skal jeg jo stadig have en separat streng ud til hvert enkelt rum/kreds der skal styres individuelt. Det er der ikke nu, eftersom antallet af radiatorer og rum med gulvvarme er større end antal kredse jeg kan se i teknikrummet. Spørgsmålet er om det vil være OK at fræse fremløb og returløb ned i betondækket (selvfølgelig  med en passende isolering om røret for at minimere varmetab).

 

Den røde kasse viser placeringen af fjernvarme installationen. Badeværelser, bryggers og entre er med klinker og har gulvvarme. Kan kan umiddelbart konstatere at der ikke er det samme antal varmekredse som der er radiatorer + rum med gulvvarme. Så der skal laves yderligere fremføring til de enkelte rum. Spørgsmålet er om det kan lade sig gøre uden at skulle brække det hele op. 

 

Det kommer så an på hvad du mener med " lægge nye gulve i hele huset "  Er det gulvbelægning, klikgulve ell.lign. der skal udskiftes så bliver der jo ikke plads til gulvvarme af den grund.
Let gulvvarme vil sige at det laves uden beton terrændæk. Altså enten som svømmende gulv direkte på trykfast isolering eller lagt på reglar m.m. 
Tung gulvvarme vil sige at det er betonpladen som varmes op.
I begge tilfælde vil det ikke kunne laves uden at brække beton pladen op. Jeg ved godt der er systemer med tynde rør osv. men det fylder alligevel så der bliver problemer med døre, og evt lofts højde.
Mit forslag til placering af gulvvarme shunt vil være i skab under bordet til venstre i badeværelse. Altså ind imod stuen. 
Der kan man trække slanger fra rummene efterhånden som de skal laves. Fødeslange ude fra teknik kan så komme igennem soveværelse hvis denne laves først. 
Det er absolut en ordentlig mundfuld at give sig i kast med på så forholdsvis nyt hus. 
Du kan købe en termisk kamera til at sætte under I-phone.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis