Jeg har købt en villa fra 1996, der er radiatorer i stue + værelser, i gulve med klinker er der gulvvarme. Jeg skal ligge nyt gulv i hele huset, så en del af overvejelsen går på at lave let gulvvarme. Der er fjernvarme, der er placeret i et teknikrum i carporten. En af de ting der er nævnt i energimærket er at der kunne være en gevinst ved at isolere de varmerør der går fra teknikrummet og ind i huset. De er skjulte, så det henstår lidt i det uvisse hvor stor den opgave er.
Inde i huset er der betondæk isoleret efter standarden i 1996, umiddelbart ser det ikke ud til at der er en 1:1 sammenhæng mellem antallet af varmekredse og radiatorer / rum med gulvvarme. Derudover ser det ikke ud til at det eksisterende er trukket i tomrør. Spørgsmålet er om jeg i betondækket kan hakke nogle riller rundt i huset til nye rør. Alternativet er jo at samle med eksisterende? Hvilket man vel ikke gøre skjult, så går lidt af ideen af det?
Jeg har vedhæftet et billede af hvordan det ser ud i teknikrummet, og vil gerne hører nogle bud på hvor stor en opgave det er. Er den for stor, så bliver det droppet, virker den overkommelig, så får jeg en ud og kigge lidt nærmere på det.
Hvor stor en opgave kigger jeg ind i?
Jeg har købt en villa fra 1996, der er radiatorer...
Vis hele indlægget