Gulvvarme

Jeg har købt en villa fra 1996, der er radiatorer i stue + værelser, i gulve med klinker er der gulvvarme. Jeg skal ligge nyt gulv i hele huset, så en del af overvejelsen går på at lave let gulvvarme. Der er fjernvarme, der er placeret i et teknikrum i carporten. En af de ting der er nævnt i energimærket er at der kunne være en gevinst ved at isolere de varmerør der går fra teknikrummet og ind i huset. De er skjulte, så det henstår lidt i det uvisse hvor stor den opgave er.
Inde i huset er der betondæk isoleret efter standarden i 1996, umiddelbart ser det ikke ud til at der er en 1:1 sammenhæng mellem antallet af varmekredse og radiatorer / rum med gulvvarme. Derudover ser det ikke ud til at det eksisterende er trukket i tomrør. Spørgsmålet er om jeg i betondækket kan hakke nogle riller rundt i huset til nye rør. Alternativet er jo at samle med eksisterende? Hvilket man vel ikke gøre skjult, så går lidt af ideen af det?
Jeg har vedhæftet et billede af hvordan det ser ud i teknikrummet, og vil gerne hører nogle bud på hvor stor en opgave det er. Er den for stor, så bliver det droppet, virker den overkommelig, så får jeg en ud og kigge lidt nærmere på det. 
Hvor stor en opgave kigger jeg ind i?

 

Jeg har købt en villa fra 1996, der er radiatorer... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Med "lægge gulve i hele huset" mener jeg hele huset på nær Bryggers, 2 x bad og entre. Dvs. alle de rum der er radiator i. jeg er helt med på hvad forskellen er på let gulvvarme og gulvvarme i betondækket. Det sidste skal jeg IKKE ud i. Hvis hele betondækket skal op, så bliver det for voldsomt et projekt. Min tanke var at føre rørene frem til de enkelte rum i eksisterende beton dæk og så lave gulvvarmen i varmefordelingsplader (det fylder 20-25 mm). Loftshøjden er omkring 2,35 meter, så burde være OK at nappe et par centimeter af den) - jeg skal selvfølgelig have styr på at det går an med dørene, men lige nu forudsætter jeg det kan jeg justere mig ud af. En forudsætning for projektet er at jeg kan lave det med varmefordelingsplader, sådan at det kun er rør til forsyning fra teknik der skal ned i betondækket. 
Om jeg lige laver det med shunt i huset eller hvordan, der må jeg lige få en lokal smed ud og se på sagerne. 

Min tanke var at tage alle værelserne først et efter et, begynde med det der ligger længst væk og så arbejde mig hen imod soveværelset. Jeg kan sagtens leve med at det hele ikke er lavet på dag 1.
Der hvor min viden er lidt tynd er om det vil være OK at slangerne til/fra shunt/teknik rilles ned i betondækket, og selve gulvvarmen laves i varmeplader ovenpå betondækket? Vil det give for meget varmetab i slangerne inden de når frem til det rum hvor varmen skal bruges?


 

Varmeslanger skal isoleres frem til hvor de skal bruges. Det har jeg svært ved at se en løsning på hvis der skal rilles ned i beton. 
Jeg forklarer forskel på tung og let gulvvarme fordi du flere steder skriver at du vil lave let gulvvarme i et tyndt lag over beton gulv. Med let gulvvarme forstås noget som kan reguleres hurtig og omvendt ved tung. Så selv om du laver det med noget tyndt og varmefordelings plader så er det stadig tung gulvvarme. 
Men først skal du have overblik over de nuværende slanger og hvor de går hen. Så skal du have styr på isoleringen i det lille stykke udendørs. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene og dine forkalringer, beklager jeg ikke har været helt skarp i mine formuleringer. Men jeg har fået svar på det jeg var på jagt efter.
Der er ingen tvivl om at projektet er dødt hvis forudsætningen er at hele gulvet skal brækkes op. Det skal begrænse sig til at der laves en kanal eller lign. (altså det jeg har kaldt at rille op - som jo så nok er lidt mere end bare det).
Da det er soverum, så vil en forudsætning være at det kan reguleres hurtigt og at det ikke kræver at hele betondækket skal brækkes op. 
Næste skridt er som du siger at få styr på hvordan nuværende slanger går og selvfølgelig isoleringen i slangerne udenfor.
Jeg er i den heldige situation at soveværelset skal have den helt store tur, og at det ikke er frås at skifte gulve i værelserne.
Tusinde tak for dit grundige svar!
mvh. Martin


 

hej
prøv at gå ind på dan-water.dk, det var måske en løsning for dig/jer

Bh.....dan-49
dan-49 skrev den 31-01-2023 19:52:23

hej
prøv at gå ind på dan-water.dk, det var måske en løsning for dig/jer

Bh.....dan-49

 Mange tak for tippet. Huset har fjernvarme med tilslutningspligt, så løsningen skal være baseret på fjernvarme.


 

hej igen
den kan bruges både på fjernvarme, oliefyr, EL og vandvarmer.

Bh....dan-49
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis