Gearreduktion - hvordan?

Hej alle.
Jeg er ved at hjælpe med at skaffe en ny propel til en Shipman 28 sejlbåd. På Korsør Propellers hjemmeside har jeg hentet deres katalog, hvor jeg kan se hvilke specifikationer på akslen de skal bruge. Det er der styr på. Derudover står der også, at de skal bruge "gearreduktion" - men hvordan finder jeg den?

Håber nogen kan hjælpe...
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke der sidder en dataplade på “gearkassen” på motoren. Prøv at tage et billede af den.

Søren O
Kan du ikke finde data om reduktionen på gearkassen, kan du sætte i frem gear, du sætter et mærke på propelakslen, og drejer motoren rundt manuelt indtil propelakslen har taget 1 o/m og tæller hvor mange hele og halve/kvarte o/m du har drejet motoren.
Sørg for at motoren ikke kan starte, benzin afmonter tændledningerne, diesel aktiver stop.

Du skal også  kende motorens max o/m, og tæller  

Men kan du ikke se stigning og diameter på den gamle skrue? Det kan man normalt hvis man pudser den blank.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar. Jeg må kigge på gearkassen. Eller finde ud af det mauelt som du beskriver, Jens.
Den gamle skrue findes desværre ikke. Derfor der skal findes en ny 😊

Tak for svarene. 
Javel, men så er metoden den samme. Se hvor mange omgange du kan dreje motorens svinghjul for at skrueakslen drejer én omgang. Det er udvekslingen.

Finnband
I skriver at motoren skal på "Stop"... Hvad betyder det helt konkret?
Det er en 13hk Beta dieselmotor.

Hvor gør jeg det henne?
Leder jeg efter en form for elektrisk afbryder? Eller et mekanisk "stop" håndtag?

Jeg antager, at det er for at udelukke at motoren springer i gang, når jeg drejer på svinghjulet... Den har ikke været i gang siden i sommers. I mine ører lyder det umuligt at motoren skulle kunne springe i gang, fordi jeg drejer svinghjulet langsomt med hånden... Eller er det bare mig?
Der er vist ingen her, der vil anbefale af du tager chancer.
Hvordan stopper du motoren ? Trækker du et håndtag, drejer du en nøgle eller ?
Jeg kender ikke den motor. Er det en som denne ?


Finnband
Yep. Det er en 13,5 HK Beta 14 fra 2008.
Båden er ikke min, og jeg har kun set den på land. Så jeg er faktisk ikke klar over hvordan den stoppes. Men ifølge Betas beskrivelse i deres manual, så skal man stoppe motoren ved at holde Stop-knappen inde indtil motoren går ud og derefter dreje nøglen hen på "Off"
Mon ikke der sidder en magnetventil i brændstofpumpen. Så længe der ikke kommer strøm til magnetventilen kan motoren ikke starte. Står nøglen på “off” er der ikke strøm til ventilen.
På fotoet sf motoren ses typeskiltet på gearkassen.

Søren O
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis