Induktion - Hvilken tilslutning 2Neller 2L/2N

Så vidt jeg kan forstå skal jeg koble mit induktions kogesektion (Siemens EU611BEB2E/17) til med en 2N opkobling. Men når jeg bruger mere end et blus ad gangen får jeg en fejlmelding, E136 = forkert strømopkobling. 
Det tyder på at jeg enten tager fejl med opkobling og at det skulle være en 2L/2N. Eller at jeg har gjort noget andet forkert måske. Kan det være at gruppen i sikringsskabet er for lille? Den er på 16A. Er det nok?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge den der hedder 2n husk der skal lægges en lus mellem de 2 n klemmer, der plejer at følge en kobberklemme med 
gul/grøn ( GN/YE) sættes til jordklemme
Blå (BU)og grå (GY) sættes sammen i nulklemmen på tilslutnings stedet. 
Brun (BR) sættes til en fase
og sort (BK) sættes til en anden fase.
Man kan sætte lus imellem i klemkasse med det har nu ingen betydning da lederne er forbundet ude i tilslutnings stedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar. Det I beskriver jeg skal gøre, er også det jeg har gjort, men der kommer stadig en fejlmeddelelse om forkert til slutning.
Hvordan ser tilslutningen ud i den anden ende, og har du kontrolleret om der gået en sikring. Mål spændingen mellem faserne og nul.

fase
HOV den grå skal fjernes du har sikkert/muligvis 230v I den grå......der skal kun sidde en nul på den klemme, hvis der spænding på den grå skal den fra kobles i den anden ende 
Annonce
Mfrost:  Den grå kan fjernes men den skal ikke fjernes. Den skal ligesom den blå forbindes til Nul.
Det kan ikke lade sig gøre at have fase på den grå. Den er forbundet med nulleder via den lus som ses på billedet. Det vil medføre en sprunget sikring i tavlen hvis den grå tilsluttes fase. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med fjernes mente jeg selvfølgelig fjernes fra klemme, og idag er blå den eneste farve der må bruges til nul. For som reglerne sige at nul SKAL være identificeret ved farven blå, i hele dens længde, den blå må dog gerne benyttes til andet formål hvis der ikke en en nul til stede og den ikke kan forveksles
Tak igen for jeres svar.
Når den grå skal fjernes, betyder det så at grå bare skal afkobles og isoleres?

Lad mig også lige spørge (-mest af mysgerrighed): Hvad er formålet med at afkoble den grå? Her mener jeg, hvis jeg har haft forkert spænding på min kogesektion, hvilken ændring får jeg ved at afkoble den grå? Hvilken rolle spiller den grå?
Den klemme du har sat den grå på SKAL have en nul....så hvis der er 230v I den grå leder vil det få dine sikringer til at springe, og muligvis forårsage en kortslutning., det er VIGTIGT at den den grå er fra koblet i Dit komfurudtag, eller der hvor strømmen kommer fra. Problemet er kun tilstede såfremt at der er 230v på den grå. Det beste er dog at frakoble den i begge ender. Alt det her er dog kun antagelser før det endegyldigt bliver målt og bekræftet at blå er nulleder og brun og sort er fase med 230v.
Mfrost: Da komfuret er godkendt til installation, så må man også antage at det er ok at installere den som fabrikanten anviser. 
Men for ikke at forvirre trådstarter, så vil konklusionen være at det er ok at fjerne den grå leder sådan som den lille lus er monteret imellem klemme 4 og 5.
Det er også ok at installere den med den grå forbundet sammen med den blå. Det vil ikke give nogen ændring på din fejlmelding.
Det skal måles om der er 230 v imellem klemme 3 - 4 og også 230 v imellem klemme 2 - 4  Samt at der er 400 v imellem klemme 2 - 3

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis