Bore i væg over døråbning / metal i væggen

Hej Kloge mennesker

I vores nye hus (bygget 2015), vil jeg gerne montere gardinstang over en bred døråbning (200 cm) bred.

Jeg har forsøgt at bore ca. 10 cm samt 15 cm under loftshøjde, men støder på metal 5 mm inde i væggen.

Jeg kender ikke meget til konstruktion, men kan det tænkes at der ligger en metaloverligger hele vejen over døråbningen?

Hvordan kan jeg undgå denne når jeg gerne vil bore og montere gardinstangen tæt på loftet?

Er det realistisk at bore og montere i metal?

Jeg har kort forsøgt med et metalbor på skruemaskinen, men det virker som en meget drøj opgave at lykkedes med
Og jeg vil selvfølgelig gerne undgå flere mislykkede forsøg/huller.

Skal jeg have fat i en detektor af en slags?
Kan jeg forvente at denne metaloverligger fylder hele loftstykket over døren, dvs ca. 25-30 cm fra døråbningens top til loftet.

Hjælp :)
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den væg, du vil bore i, går på langs ad huset er det ikke utænkeligt at der er en jerndrager over dørhullet. Det kan godt være svært at bore i. Bruger du highspeed (HSS) bor?

fase
Tak for svar. Nej det tror jeg ikke at jeg gør. Og ja dørpartiet er langs ydervæggen af huset. Er den overhovedet til at bore i med det rette bor, sådan en jerndrager?

Vi har seks tilsvarende døre og vinduespartier, så jeg gider ikke hvis det skal være en meget besværlig opgave at bore i; så må jeg finde på en anden løsning end gardinstang monteret på væggen.
Du kunne vælge gardinstænger monteret i loftet.

fase
Ville nok prøve et has bor i 5 mm max. Gardinerne skal vel sidde der i 10+ år så er nok arbejdet værd, særligt hvis konen bliver glad, tilfreds og imponeret af sin handymand 
christiankokborg skrev den 28-01-2023 15:17:48

Jo jo det bliver hun da nok, hvis han ikke får lavet noget skidt :).

Bliver plugs og skruer stærke nok i 5 mm? 

 5 mm plugs og skruer er stærkt nok, med mindre du skal hænge i gardinerne.


fase
Du har vel tegningerne på huset hvor du kan se hvordan det er bygget op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

nej det har jeg ikke. Vi har kun lige overtaget huset for få dage siden. 
Tegningerne bør være del af de samlede papirer i har fået udleveret 
HrT skrev den 29-01-2023 08:59:27

Tegningerne bør være del af de samlede papirer i har fået udleveret 

 Det skal du ikke være sikker på. Mange gange eksisterer der ikke tegninger af huset andre steder end hos de kommunale byggemyndigheder.


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis