Lugt fra Unidrain afløb?

Hej

Jeg oplever, at vores badeværelse lugter af kloak. Jeg har renset afløb, vandlås, osv.
Men det fortsætter med at lugte.
Det synes at komme fra et unidrain afløb i brusenichen.

Jeg har haft vandlås-indsatsen oppe og rengøre den grundigt og været meget omhyggelig med at isætte den korrekt igen og har også prøvet at smøre O-ringen omkring vandlås-indsatsen.

Nogen der ved, om sådan en vandlås i unidrain evt. kan blive defekt/utæt? Eller har andre bud på hvor lugten kan komme fra?


Hej Jeg oplever, at vores badeværelse lugter af... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De fåes ved grossister til håndværkere. 
Der er ikke noget farligt ved gassen i kloakken. Den bliver udluftet gennem udluftningen over taget.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

lyhne1 skrev den 24-01-2023 10:00:15

Hvis du alligevel køber ny indsats, så overvej en selvrensende.. især hvis du tit oplever den stopper til.. 
Den selvrensende stopper stadig, men der går flere måneder imellem, er min oplevelse🙂

 Jeg har en der efter sigende skule være selvrensende men synes at den stopper til meget hurtigt, stort set lige så ofte som den originale. Har du et link til den du har?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
lyhne1 skrev den 24-01-2023 10:00:15

Hvis du alligevel køber ny indsats, så overvej en selvrensende.. især hvis du tit oplever den stopper til..
Den selvrensende stopper stadig, men der går flere måneder imellem, er min oplevelse🙂

 Hvad vil selvrensende sige? Har du evt. et link?

Hvordan virker den?
Jeg fik lavet det som "selvrensende" afløb (sagde VVS'eren, da han lavede det). Så vidt jeg ved betyder det egentlig bare betyder at dimensionen på vandlåsen under unidrain-afløbet er rimelig stort. Jeg ved ikke hvad normalen er, men kan se i kælderen under badeværelset (hvor rørerene går ned), at vandlåsen er af et rør med samme diameter som afløbsrøret fra vasken. Dvs. ikke en indsats der sættes ned i unidrain-afløbet.

Mvh. AllanE
AllanE skrev den 25-01-2023 10:46:42

Jeg fik lavet det som "selvrensende" afløb (sagde VVS'eren, da han lavede det). Så vidt jeg ved betyder det egentlig bare betyder at dimensionen på vandlåsen under unidrain-afløbet er rimelig stort. Jeg ved ikke hvad normalen er, men kan se i kælderen under badeværelset (hvor rørerene går ned), at vandlåsen er af et rør med samme diameter som afløbsrøret fra vasken. Dvs. ikke en indsats der sættes ned i unidrain-afløbet.

Hej Allan

Det lyder næsten som om at du har fået lavet en anden type afløb.
Det er ikke det der foreslås her i tråden. Jeg skal jo ikke have mit nuværende Unidrain afløb demonteret og et nyt sat i. Det ville være en kæmpe operation...


Så vidt jeg forstår er der i stedet tale om nogle uoriginale vandlåsindsatser som man kan sætte ind i Unidrain i stedet for det originale.
Disse vandlåse sælges som selvrensende. Jeg kunne godt tænke mig at forstå, hvordan de virker selvrensende...

​Hvis det virker, så vi jeg da bare købe sådan ​et.... Men jeg ved jo ikke rigtigt, om det faktisk er vandlåsen der er problemet. Der er nemlig ikke rigtigt noget at ​se på den....

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Mit er lavet med standardafløbsskål (det billigst mulige, hvis jeg kender vvs'eren rigtigt!) 
Men der er så efterminteret en sekvrensende vandlåsindsats.. det var en eller anden opstartsvirksomhed, jeg købte det af.. jeg kan ikke lige finde navnet. Det er samme princip som no1, vandlås til linjeafløb..
Teorien er vist, at flowet igennem vandlåsen er hurtigere, så hår/snavs trækkes med ud igennem..
Min oplevelse er pisitiv🙂 jeg har monteret no1 vandlås på det andet badeværelse, den har kun skulle renses 1 gang på 5 år..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 25-01-2023 11:45:44

Mit er lavet med standardafløbsskål (det billigst mulige, hvis jeg kender vvs'eren rigtigt!)
Men der er så efterminteret en sekvrensende vandlåsindsats.. det var en eller anden opstartsvirksomhed, jeg købte det af.. jeg kan ikke lige finde navnet. Det er samme princip som no1, vandlås til linjeafløb..
Teorien er vist, at flowet igennem vandlåsen er hurtigere, så hår/snavs trækkes med ud igennem..
Min oplevelse er pisitiv🙂 jeg har monteret no1 vandlås på det andet badeværelse, den har kun skulle renses 1 gang på 5 år..


OK. Spændende.
Hvordan er den så at rense?
Som jeg forstår det, har du to modeller af selvrensende. Hvad med den anden - har du ikke skulle rense den endnu?

Hvordan var no1 at rense?

 

Den til unidrain er let. Den løftes op og skylles igennem (hår trækkes ud)
No1(rund) havde jeg en ældre model, som ikke kunne trækkes op. Den har jeg lige skiftet, til en nyere model. Så jegcved ikke om den skal op.. den gamle har jeg bare skyllet igennem med et par kander kogende vand.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

AllanE skrev den 25-01-2023 10:46:42

Jeg fik lavet det som "selvrensende" afløb (sagde VVS'eren, da han lavede det). Så vidt jeg ved betyder det egentlig bare betyder at dimensionen på vandlåsen under unidrain-afløbet er rimelig stort. Jeg ved ikke hvad normalen er, men kan se i kælderen under badeværelset (hvor rørerene går ned), at vandlåsen er af et rør med samme diameter som afløbsrøret fra vasken. Dvs. ikke en indsats der sættes ned i unidrain-afløbet.

 Kan det passe at du har fået installeret en P-vandlås? 
Det har vi nemlig lige fået lavet, virker det godt?

RasmusC skrev den 25-01-2023 15:13:43

 Kan det passe at du har fået installeret en P-vandlås?
Det har vi nemlig lige fået lavet, virker det godt?

 Tror bare der er en helt alm S lås. Her er et billede. 

Vi har haft det i 10 mdr og ingen tilstopninger eller lugt endnu. 

Mvh. AllanE
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også