Hvordan kommer jeg sørgemyg til livs?

Hej

Jeg er i den grad plaget af sørgemyg. Jeg ved ikke, hvor de kommer fra.
Jeg forstår, at de kommer fra larver der lever i jorden i potteplanter og at de udklækkes til myg som så lægger æg i jorden igen og sådan kommer der flere og flere. Og at larverne spiser rødderne i mine planter.

Når jeg så læser om, hvordan jeg kan komme dem til livs, så skulle det være noget med at lade jorden tørre ud. Men nu har jeg ikke vandet mine potteplanter siden jul. Som i ikke en dråbe vand.

Men der er stadig masser af myg. Og har været det siden jul.

Jeg tror, at de er kommet ind med en plante vi fik i december. Men at de måske har taget bo i samtlige husets potteplanter.

Jeg nænner ikke at smide alle potteplanter ud...

Råd modtages gerne!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogle anbefaler vanding kun i underskål og at jorden dækkes med et tyndt lag sand og pyntesten. 

 

Et godt råd er kanel , drys det på jorden omkring planterne ........og vand så lidt som muligt , hvis det er muligt så stil planterne et køligt sted , her i den mørke tid er mange planter gået i hi / dvale ,

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 23-01-2023 20:45:31

Et godt råd er kanel , drys det på jorden omkring planterne ........og vand så lidt som muligt , hvis det er muligt så stil planterne et køligt sted , her i den mørke tid er mange planter gået i hi / dvale ,

Jeg ville være bange for at ​de tager skade af ​frosten.... Hvor længe skal planterne stå ude for at myg og larver er døde?

 

Køligt sted behøver ikke at være ude i frostvejr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 23-01-2023 22:51:02

Køligt sted behøver ikke at være ude i frostvejr. 

Næh, men jeg har ikke så mange andre kølige steder end ude i drivhuset eller i køleskabet. Og i sidstnævnte er der ikke plads ​  

 

Annonce
Kurt54 skrev den 23-01-2023 20:24:22

Nogle anbefaler vanding kun i underskål og at jorden dækkes med et tyndt lag sand og pyntesten. 

Hvor meget sand skal der ovenpå? Og hvilken slags sand? Strandsand?

 

Vi har også været meget plaget af dem herhjemme, og er det stadig en smule.

Vores første skridt var at plante de ramte planter om i ny jord, da larverne inficerer jord og rødder. Nu er vi begyndt med fluepapir og nematoder (små bakterier, der inficerer larverne og slår dem ihjel).
Omplantning reddede en del i første omgang, men kan ikke stå alene. 

Hvis du planter om, så prøv at ryste/skylle så meget jord af planternes rødder som muligt.
GustavS skrev den 25-01-2023 18:41:37

Vi har også været meget plaget af dem herhjemme, og er det stadig en smule.

Vores første skridt var at plante de ramte planter om i ny jord, da larverne inficerer jord og rødder. Nu er vi begyndt med fluepapir og nematoder (små bakterier, der inficerer larverne og slår dem ihjel).
Omplantning reddede en del i første omgang, men kan ikke stå alene.

Hvis du planter om, så prøv at ryste/skylle så meget jord af planternes rødder som muligt.

OK. Prøvede I det med at udtørre jorden også? 

 

LennartBertelsen skrev den 25-01-2023 21:55:38

GustavS skrev den 25-01-2023 18:41:37

Vi har også været meget plaget af dem herhjemme, og er det stadig en smule.

Vores første skridt var at plante de ramte planter om i ny jord, da larverne inficerer jord og rødder. Nu er vi begyndt med fluepapir og nematoder (små bakterier, der inficerer larverne og slår dem ihjel).
Omplantning reddede en del i første omgang, men kan ikke stå alene.

Hvis du planter om, så prøv at ryste/skylle så meget jord af planternes rødder som muligt.

OK. Prøvede I det med at udtørre jorden også? 

 

 Ja, det virkede ikke. Planterne skal jo også overleve, så det er begrænset, hvor længe man kan undgå at vande

Er der nogen der har prøvet det med kanel og oplevet at det virker? Hvor meget kanel skal der til og hvor ofte?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis