Vandforbrug 2 personer i 2023 = 53 m3

Hej. Vores vandforbrug plejer at være omkring 80 m3. Vi var meget overraskede over det lille forbrug sidste år. Vi er 2 personer i 200 m2 hus med 3 toiletter. Heraf to nye med sparefunktion, men et gammelt smukt med 13 l skyl. Vi er begge oppe 2 gange om natten, så det  bliver 50 l vand forbrug pr. nat.  Sidste år undlod vi at skylle efter “småt” om natten. I alt har vi derved sparet omkring 17.000 l vand. Ikke for vandprisen, men for afledningsprisen.
selvfølgelig er vi ingen “svin”. Måske værd til eftertanke?
Ingeborg
ps. Vi vander IKKE de 1200 m2 have. 

Når lysten driver værket
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg må rette til 2022 

Når lysten driver værket
Det lyder af meget men er sikkert korrekt. Da vi fik træk og slip cisterne osv. i mit barndoms hjem i ca. 1955 kan jeg huske at fatter sagde at man ikke behøvede at skylle ud efter bare en tisning. Det har vi godt nok glemt senere. 
Men det kan være vi skal have det indført igen. 
Eller vi mænd kan gå ud og "vande hækken"   Selv om det vil se lidt spøjs ud i slåbrok   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det svinger meget hvad vandforbruget er de enkelte steder. Nogle er gode til at fylde opvaske- og vaskemaskinen osv. Min gamle mor på 96 år bruger 70-80 m3 årligt, men et gennemsnit ligger på ca. 40 m3 årligt pr. person.
En rigtig god ide er at holde øje med sit vandforbrug, især for at undgå overforbrug. Et toilet der løber kan hurtigt bruge for kr. 5000,- om året (inkl. vandafledningsafgift).
Jeg aflæser alle vores målere hver den 1. og sætter tallene ind i et regneark. Så er det let at holde øje med forbruget.

Søren O
vi har en 14 personers opvaskemaskine til os 2. Vi må sige at vi frådser med porcelæn etc., hvor vi godt kunne nøjes med at skylle kaffekruset eller glas, tager vi et nyt. Til gengæld vasker vi ALT op i maskinen. Har vi mad til 2 dage, kan vi nøjes med at vaske op hver 2. Dag. At fylde vaskemaskinen helt op, er en anderledes øvelse, når man kun er 2. Det kræver at man har en hel del tøj af samme kategori, som kan vaskes sammen. Det må man tænke over allerede ved køb. Det er lettere i en stor familie. Der er sikkert meget tøj der ødelægges ved at der proppes alt muligt i en vask. Ting, der burde have været vasket hver for sig.
Det må være svært at vaske “efter bogen” når man skal benytte fællesvaskeri i kælderen. Jeg misunder ikke mine studerende børnebørn, der er nødt til det.
Jeg ved også at mange unge hjemmeboende synes det er nemmere at smide tøj til vask, fremfor at lægge det pænt sammen og i skabet efter et par timers brug. Opdragelse ?
Men …. Jeg ved også at vi ikke har de samme muligheder, ung, gammel, familie, single, hjemmeboende, studenterhybel, hus, lejlighed etc.
Ingeborg



At

Når lysten driver værket
Vi er også 2 ældre i husstand.
Vandforbrug
2019   57 m3
2020   48 m3
2021   89 m3 
2022   56 m3 
Vi kan godt finde på at vande have en eller 2 gange igennem sæsonen. Det bliver så med mindst 3-4 timer på samme sted, så det får ca. 25-30 mm Og så vente mindst 1 måned. 
Opvasker fyldes helt op, og der kommer næsten aldrig gryder pander og skåle i opvasker. Så der går omkring en uge inden der vaskes op. 
Vaskemaskine kører også så sjældent at der kan blive til fyldt maskine med ret ensartet tøj. I hvert fald noget som kan vaskes sammen. Så er vi helt gået væk fra 90 grader vaske og kommer kun op på 60 grader. 
Med elpriser så kommer der mere op at hænge på snore, og tumbler kører kun til håndklæder og sengetøj. Det bliver altså mere lækker. Jeg tjekker elpriser og bruger maskinernes program til at udsætte igangsætning med de timer som der skal til for at nå billigste tid. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tøjvask kan vi blive enige om. Har dog droppet 90 graders vask næsten helt, bortset fra forkølelsesperioder. Udvikling af nye enzymer i vaskepulver klarer lavere temperaturer med samme resultat. Det kræver også en ret stor beholdning af tøj til at kunne fylde maskinen  med godt sorteret tøj. Desværre har jeg set mine voksne børnebørn tage en bylt tøj og lægge bylten sammenpakket i maskinen i stedet for at lægge hvert stykke enkeltvis.  Kulørt tøj med f. Eks. Hvide striber får altid en Beckmann klud med i maskinen. Den suger farvepartikler til sig, så det hvide forbliver hvidt.
OPVASKEMASKINEN  kunne jeg ikke drømme om at lade stå så længe uden at vaske op, så det sker næsten dagligt. Benytter mig også af tidsindstilling for start ved billig strøm.
Tørretumbler ja, med tidsindstilling og udendørs når vejret er til det.
Madlavning i store portioner til nedfrysning sparer el ved tilberedning, men bruger el ved frysning. 


Når lysten driver værket
Vi er 5, de tre er dog ret små..
Vi brugte 86 m³ i 2022.. 
Jeg ved ikke om det er lidt eller meget🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg bor mest alene og har et vandforbrug på ca. 45  m3. om året.
Den primære årsag til det forbrug er at da jeg har cancer i endetarmen, skal jeg på toilettet ca 15 gange i døgnet.

Da jeg var aktiv på arbejdsmarkedet var min "standarduniform" hvid T-shirt og hvid skjorte.
Jeg havde 10 sæt og når jeg vaskede brugte jeg skyllevandet til at sætte underbeklædning og strømper (eller  cowboybukser/arbejdstøj)  i blød i det "brugte" vand. Det sparede så forvasken på den næste vask. 



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hm…. Lyder som om du vasker i hånden? 

Når lysten driver værket
Næ, dog ikke. Har en topfyldt vaskemaskine.
Har dog altid gået i bad på jobbet. 

Lærte den på den barske måde, da jeg var ung sømand. Vi havde 800 liter ferskvand til 9 mand på en tur på 12-14 dage. - så lærer man at spare.  Thø-hø 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis