Vandforbrug 2 personer i 2023 = 53 m3

Hej. Vores vandforbrug plejer at være omkring 80 m3. Vi var meget overraskede over det lille forbrug sidste år. Vi er 2 personer i 200 m2 hus med 3 toiletter. Heraf to nye med sparefunktion, men et gammelt smukt med 13 l skyl. Vi er begge oppe 2 gange om natten, så det  bliver 50 l vand forbrug pr. nat.  Sidste år undlod vi at skylle efter “småt” om natten. I alt har vi derved sparet omkring 17.000 l vand. Ikke for vandprisen, men for afledningsprisen.
selvfølgelig er vi ingen “svin”. Måske værd til eftertanke?
Ingeborg
ps. Vi vander IKKE de 1200 m2 have. 

Når lysten driver værket
Hej. Vores vandforbrug plejer at være omkring 80... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, der er  mange måder at lære ting på. Jeg er opvokset i og under 2. VK  i Flensborg. lejlighed på 40 m2 til 4 personer. På 2. Sal. 1 håndvask i køkkenet selvfølgelig kun koldt vand. Komfur i køkkenet, kakkelovn i stuen. Toilet  til 6 familier nede i stuen under trappen. Træk og slip, men intet lys.
Husker en episode, hvor fruen fra 1. Sal skurede de flotte hvide trægulve, da min lillebror skulle på toilet og hun spurgte om det var nødvendigt at han altid skulle på toilet når hun vaskede trappen. Lillebror svarede: “ De skider heller ikke marcipan”, nå, det var et sidespring. Heldigvis kunne vi bade i skolen og gå på toilet der i den fine nybyggede danske skole.
Vi skønner på at vi i dag har hele 3 toiletter til os to. Men de gamle sparetider sidder dybt i os. Vore børn og børnebørn, der ikke har oplevet den slags er heldige, men hvordan skal man lære dem at skønne på det? Vi har gjort vores bedste




Når lysten driver værket
Det er nok for få mennesker til en opinions undersøgelse. 
Men du kommer fra Flensborg, og jeg har et ægtepar som jeg kommer ved. Hun kommer også oprindelig fra Tyskland, og er så vidt jeg kan fornemme det,  i ca. samme alder som du er.
De har opvaskemaskine, og hun insisterer på at der skal vaskes op hver dag. Så det bliver med de 4 - 6 tallerkener ad gangen. Jeg kalder det fråds og ikke spor sparsommelig. 
Er det noget specielt tysk grundighed.   Eller er bare stædighed   
Der sker ikke spor ved at det står nogen dage. Vores opvask er altid rent og i orden selv om det kun er på ca. ugebasis. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej, som jeg skrev, frådser vi med porcelænet og kan på normale dage fylde opvaskeren. På bagedage endda 2 gange. Men som jeg skrev, vasker jeg så godt som alt i opvaskeren. Det er sjældent jeg bruger varmt vand fra hanen i køkkenet. Mest fordi det skal en meget lang vej fra varmekilden til køkkenet. Det vil være mere spild end lige at varme 1 l vand i elkedlen til rengøring osv. vi har haft opvaskemaskine i 50 år! Nærmest en sensation i den lille flække vi bor i😂

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis