Pulverslukker, holdbarhed?

Jeg har lige været i mit værksted og tjekke min 6 kg. pulverslukker.

Den er fyldt op i 1991 og tjekket af brandmyndighed i 1993.

Viseren står stadig på fuld “grøn”.

Skulle sådan en fætter til “privat” sikkerhed ikke vare evigt så længe manometeret viser grøn?

Hundefar

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forbrugerrådet oplyser det er 5 års holdbarhed 
bredker skrev den 21-01-2023 12:07:46

pulveret kan klumpe når det er gammelt , så selvom der er tryk , kan den nok ikke blæse det ud

 Det ikke alene kan klumpe med den alder ildslukkeren har. Ildslukkeren er med 110% sikkerhed ubrugelig. Det ved jeg af bitter erfaring. Så ud med den og køb en CO2 slukker, hvis du vil have en ildslukker.


fase

 Det ikke alene kan klumpe med den alder ildslukkeren har. Ildslukkeren er med 110% sikkerhed ubrugelig. Det ved jeg af bitter erfaring. Så ud med den og køb en CO2 slukker, hvis du vil have en ildslukker.

 Nu er der himmelvid forskel på en CO2 slukker og pulver slukker. Hvis der er til "Almindelige husbrand" er en pulverslukker langt overlegen over en CO2 slukker.

En pulverslukker har en langt længere holdbarhed over 5 år - normalt bliver de skiftet efter 10 år når de skal trykprøves men i virkeligheden holder de noget længere.
Men en 30 år gammel slukker ville jeg nok også gå fx HN og købe en ny pulverslukker til 350 kr.
Svar til alle,

For kr. 100 købte jeg på FB en 9 kg. slukker som indeholder frostsikkert vand. Den er sidst godkendt i 2021 og vand bliver vel ikke for gammelt og jeg jo tjekke manometeret årligt.

Med i de kr. 100 fik jeg en 6 kg pulverslukker.

Manden jeg handlede med var “brandnørd” og han lærte mig hvordan man mærke og høre om pulveret i en slukker har sat sig i en ubrugelig klump eller om den stadig er tip-top iorden. Min gamle pulverslukker var gået i klump og den skal på genbrugspladsen.

Men sagen er løst for små kr. 100 og jeg er blevet lidt klogere 👏🏻🤩

Hundefar

Måske du kan videregive metoden til at kontrollere en ældre brandslukker, som du fik af brandnørden 👍
Har en 5 stk, hvor manometer viser grøn, men de har en del år på bagen.
Hej en anden mulighed 

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
djaydjay skrev den 22-01-2023 16:19:20

Måske du kan videregive metoden til at kontrollere en ældre brandslukker, som du fik af brandnørden 👍
Har en 5 stk, hvor manometer viser grøn, men de har en del år på bagen.

 nu skal du lige huske både for egen skyld og hvis du har den fordi du får rabat på forsikringen , at det er den officielle godkendelsesdato der gælder

og så kan det være mere skade end gavn den dag der er brug for dem , hvis du stoler på at de er ok , men først opdager det når det brænder 

Jo, jo - men der er ikke grund til lave dem om fuglehuse, hvis de stadig er funktionelle. 
Der er ingen krav om dem, - de er der bare, men ville godt lave et simpelt tjek, hvis det er muligt.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis