Puch Maxi indstilling

Hej Folkens. Jeg er i gang med at renovere en Maxi K, uden at have prøvet det før. Jeg kunne godt bruge lidt råd/vejledning for at få den til at gå optimalt. Den har standard cylinder/topstykke, firkantet Bing. Plumben mangler og dyserne i luftfiltrets flexslange er fjernet. Er der en bestemt rækkefølge man skal tage tingene i, for jeg er i tvivl om den f.eks. får for lidt/meget luft/benzin, er den dyset korrekt og står den elektroniske tænding som den skal?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: hvorfor bruge tid på justering når plumpen mangler?
2: elektronisk tænding - må være et rep.sæt - skal ikke justeres.

 

Siden jeg fik Maxi'en er der kommet en original cylinder/topstykke på og T.Hansen-karburatoren er også skiftet ud med en firkantet bing. Derfor er det nødvendigt at få den justeret. 
Jeg har forsøgt at dyse den ind og umiddelbart går den bedst med en 64'er, men det er som om den ikke kommer helt op i max omdrejninger, men mangler de sidste 10-20 %. Hvad kan problemet være? 
Ok sådan, dyse og den flytbare nål under gasspjæld har et samspil - hvis den 4-takter for tidligt, er det tegn på for mager blanding. Leg lidt med dyse, stift og tomgangs justering - du kan se farven på tændrør efter x antal km. En for lysegrå farve = for mager blanding - og motor må gerne ryge synligt lidt ved start. 2 el.4 % olie ? modstand i indsugning og udstødning er også en del af begrænseren og har indvirkning på forbrug/dyse størrelse.

 

Hvis den firetakter er det ikke for mager blanding, men for fed så nål skal nedad. 
Det er rigtigt at der er mange faktorer.

Det er mange år siden jeg har rodet med knallerter. Hvis skulle dysse en Puck Maxi ind, ville jeg lade nålen være i standard positionen. Jeg ville vælge den hoveddysse, der er størst mulig uden at knallerten firtakter ved topfart ud af lige vej. Hvis dyssen er for lille, får den for mager blanding og har ingen kræfter. Hvis den er for stor firtakter motoren, og man får ikke de sidste par kilometer i timen med.  Man må prøve sig frem. Det er lettere med de karburatorer, hvor man kan bruge en justerbar dysse. Det kan man ikke på en standard Puck maxi karburator.
Annonce
Tusind tak for jeres svar. Nu kan jeg nemmere komme videre 🙏 
Måske et dumt spørgsmål til cdp's første svar  -  er det ikke nødvendigt en elektronisk tænding? 
Jeg kender ikke det brugte sæt, men elektronisk betyder aftastning via enten en lille spole (pickup) eller direkte på tændspole, som ex. Briggs&straton. Sættet indeholder ankerplade med lyspole mv., svinghjul og cdi. Desuden skal du regne med en spændingsregulator, da anlægget som nu er 12v, vil overlade ( batteri ) eller springe pærerne. 
(ps. korrekt mht. dyse, huskede forkert )
ELEKTRONISK TÆNDING.

 

Puch Maxi har en konventionel tænding med platiner (knikser) der afbryder strømmen i en tændspole. Det er ikke en elektronisk tænding. Elektronisk tænding kræver batteri.

Der er forskel mellem elektrisk og elektronisk.

Min tænding ser sådan ud...... 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis