Tydeligt træk fra loftbrædder på tilbygning med fladt og tag

Der er tydeligt træk fra mine loftbrædder og det skaber et mega dårligt indeklima i tilbygningen fra 1975.

Hvad er fremgangsmåden her? Der er tagpap på taget, så kan vel næsten ikke gøre andet end at tage brædderne ned og tilse isolering og dampspærre? Bør jeg være opmærksom på noget specielt?

Har I brug for billeder udefra ved siderne? Er det der man bør starte?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dampspærre i en bolig fra 1975? Det er meget sandsynligt at der slet ikke er nogen dampspærre og kun 100 mm isolering.
Prøv at tjekke hvor stor luftspalte der er ind under paptaget ved udhænget. Er der f.eks. 5 cm vil der komme for meget luft ind. En luftspalte på 1,5 cm. hele vejen rundt om taget vil normalt være nok.

Søren O
Søren O skrev den 15-01-2023 10:08:15

Dampspærre i en bolig fra 1975? Det er meget sandsynligt at der slet ikke er nogen dampspærre og kun 100 mm isolering.
Prøv at tjekke hvor stor luftspalte der er ind under paptaget ved udhænget. Er der f.eks. 5 cm vil der komme for meget luft ind. En luftspalte på 1,5 cm. hele vejen rundt om taget vil normalt være nok.

 Ville det være helt forkert at pille loftbrædder ned og opsætte en dampspærre? 

Det vil da være en rigtig god ide. Måske du samtidig kunne få plads til lidt mere isolering, men husk mindst 5 cm. ”fri luft” over isolering.

Søren O
En anden ting at kontrollere er tæt + fuget vindplade så vind ikke kan komme ind i siden af (eller under) isoleringen. Det kan ses både udefra (hvis man kan afmontere en brædde i udhæng - husk kun 1,5 cm sprække her, 50mm fri over isolering). Kan også beses indefra hvis du har loft og isolering nede.
Ventilation en nødvendigt, men hvis der er for meget = varmetab.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis