Byggetavle sikring

Vil skaffe mig en 16A byggetavle da jeg skal bruge en mine svejser der har 230V stik meeen nok kan trække på til små 13-14A ca,,

Tænker før jeg for en EL mand ud og laver et nyt 16A udtag kan jeg måske via en byggetavle teste om jeg kan bruge maskinen og så hvis den hiver for meget så slå sikringen ud i byggetavle før i mit skab.

? er om relæet i byggetavlen 230V udtag falder ved 10A eller 16A.
Vil skaffe mig en 16A byggetavle da jeg skal bruge... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja jeg er helt med på de forskellige spændinger og netstrømme, men har blot aldrig kigget ind i en større svejser så troede faktisk at den kunne køre på 3x230v.... nå så blev jeg det klogere
Tommy, har du et mærkeskilt vi kan få et billede af?
JEg har set svejse værker der kunne arbejde på alt fra 1x230V til 3x690V, vel at mærke samme enhed, der blot havde en auto-transformer som kunne justere ind alt efter hvilken forsyning den fik. Bevares, den havde mest power disponibel ved 3x400 eller højere, men den kunne også bruges med små pinde ved 1x230V.

 

Hvis det er et kineser svejseværk til 240 volt, så bruger de en del ampere.
Her er data for en typisk kinesisk elektrodesvejser på 200 ampere.


Vi prøver igen, i morgen --
Jo men det er en mini udgave på Max 140A og ja 230V, har set den køre på 230V hvor sikring gik et par gange, men ved mindre brug slå de ikke ud, ca 70A
Jeg har en 160 amperes Kineser elektrodesvejser, fra Harald Nyborg, jeg har aldrig sprungen sikringer, jeg køre på 230 volt 13 amperes sikringer, har kørt på 140 ampere i et godt stykke tid uden problemer, der er så kun nogle led armature på den gruppe.
(den svejser forøvrigt super godt, lige så godt som mit gamle Esab æg, som nu står og samler støv)


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
mfrost:
Det kan sagtens være at nogen svejsere også kan omstilles til at køre på   3 x 230 V Bare ikke i DK. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Man kan få 3 x 230 volt ud af en 1 faset (230 volt) frekvensomformer.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 15-01-2023 16:31:36

Jeg har en 160 amperes Kineser elektrodesvejser, fra Harald Nyborg, jeg har aldrig sprungen sikringer, jeg køre på 230 volt 13 amperes sikringer, har kørt på 140 ampere i et godt stykke tid uden problemer, der er så kun nogle led armature på den gruppe.
(den svejser forøvrigt super godt, lige så godt som mit gamle Esab æg, som nu står og samler støv)

 Fedt,, er ikke elektriker, jeg har to gamle radiatorer i stuen som jeg aldrig bruger, de er begge tilsluttet 5 ledninger, tænker om en fagmand kunne afmontere dem og lave et 16A udtag til de små maskiner jeg har ? 

Jeg har kun 10A i mine så jeg tager ikke chancen, det er også ældre gamle installation så jeg kender ikke kvaliteten af ledningerne. 
Steensen skrev den 15-01-2023 13:33:42

Tommy, har du et mærkeskilt vi kan få et billede af?
JEg har set svejse værker der kunne arbejde på alt fra 1x230V til 3x690V, vel at mærke samme enhed, der blot havde en auto-transformer som kunne justere ind alt efter hvilken forsyning den fik. Bevares, den havde mest power disponibel ved 3x400 eller højere, men den kunne også bruges med små pinde ved 1x230V.

 Yes, det sørger jeg for...

Det vil ofte være billigst at montere en 16 A 5 polet CEE stikkontakt ved siden af sikring gruppe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis