Afløb fra køkkenvask inde i gipsvæg

Jeg vil spørger jer kloge hoveder om det er muligt og lovligt at føre afløbsrør fra køkkenvask ind langs en let skillevæg (gips på begge sider i træskelet) og ud igen til faldstamme.

Der skal selvfølgelig være et fald på mindst 2%, dvs. cirka 6 cm i mit tilfælde.

Vandrør kan jo trækkes under sokkel, så de kan bare ligge mere eller mindre løst.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er der ikke noget i vejen for. Det er dog bedre hvis væggen er lavet af stålskelet end træ. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Men det gør vel ikke så meget, når det er afløb, for så løber der jo ikke vand gennem ret ofte?

Hvordan ville man praktisk gøre det? Pexrør i rør og en roset på væggen begge steder?
Du skal bruge almindelig 40 mm afløbs rør, og der ikke krav om rør i rør. Det er kun styrken i væggen jeg hentyder til når du saver træskellette over. Der fortsætter den tynde flange så der er fortsat nogen styrke. 
Men på den del der ligge bag køkken elementer behøver du ikke at skære hele træskelet over. Her kan du jo undvære gips pladen også på den ene side, og derved bevare noget af skillerums lægten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
malthe_ skrev den 11-01-2023 08:51:14

Men det gør vel ikke så meget, når det er afløb, for så løber der jo ikke vand gennem ret ofte?

Hvordan ville man praktisk gøre det? Pexrør i rør og en roset på væggen begge steder?
Sørg for god understøtning af dine rør, jeg vil nok selv bruge min 50mm, der om muligt limes i alle samlinger ( så få skjulte som muligt ) - vigtigt er bare at undgå lunker mv. så røret altid løber tørt.

 


 

Okay, mange tak for svar! Jeg har læst mig til at man godt kan bøje AluPEX-rør, sådan at man kunne undgå skjulte samlinger helt, f.eks. AluPEX-rør (lige længde), Ø50 x 4,5 mm.

Men der kommer der nok for meget bøjningsradius på selvfølgelig. Måske går det også med to faste 90-graders bøjninger? Selvom det jo så ikke er uden samlinger ...
Annonce
Hvorfor ikke ligge afløb i sokklen?

Det er fordi forgrening til faldstamme er 15 cm over gulvhøjde, så der er ikke plads. Og jeg tror nærmest at det er uanset om køkkenet har høj eller lav sokkel.
malthe_ skrev den 11-01-2023 09:15:57

Okay, mange tak for svar! Jeg har læst mig til at man godt kan bøje AluPEX-rør, sådan at man kunne undgå skjulte samlinger helt, f.eks. AluPEX-rør (lige længde), Ø50 x 4,5 mm.

Men der kommer der nok for meget bøjningsradius på selvfølgelig. Måske går det også med to faste 90-graders bøjninger? Selvom det jo så ikke er uden samlinger ...

Det tilrådes som oftest at benytte 45˚, eller mindre, bøjninger i den slags tilfælde. Det giver bedre flow i røret.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
alu pex eller pex rør dur ikke til afløb.
Du skal ikke / må ikke lave det i andre materialer end afløbs rør. 50 mm er ok jeg ved jo ikke hvor tyk din væg er så mit forslag var 40 mm så det bedre kunne være i hulrummet. 
Der er ikke nogen begrænsning på samlinger når vi taler om afløbsrør. 2 x 45 grader er bedre end 90 gr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
nu er det ikke lovligt med 90 gr bøjning , medmindre det er lodret afløb
40 mm er rigeligt til håndvask ,og 20 promille ( 2 cm pr M ) , mindre fald kræver en beregning 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også