Forlængelse af 4G routers rækkevidde.

Hej :) 

Jeg ved ikke om efterspurgte eksistere, men giver det et forsøg. 

Søger en 4G router der kan parres/tilkobles andet udstyr for at udvide routeres eksisterende rækkevidde, der findes ikke en kablet internetforbindelse i det område den skal anvendes i, så det er grundet jeg søger denne alternative løsning. 

Som sagt jeg ikke om følgende eksisterer, men håber der er nogen som kan være behjælpelig med dette :)  

Vh Martin.

Martin O
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok bruge et access point. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Du skal lige uddybe om det er din 4G routers forbindelse til masten der er problemet eller om det er dit lokale wifi der ikke kan dække i dit hus?

Et accespoint hjælper kun på din wifidækning i huset.

Hvis det er signalstyrket på dit 4G til masten der der er for lav, kan en ekstern antenne være en løsning. Det kræver at den kan forbindes med dig 4G router. Antennen kan både placeres indenfor og udenfor. Udenfor er mest besværlig men vil give den bedste forøgelse af forbindelsen.

Det kan du fx læse om her hos TDC: https://yousee.dk/hjaelp/artikler/opsaetning-af-ekstern-antenne
Her er en liste med eksterne 4G antenner: https://www.av-cables.dk/4g-antenne/
Tak for input, selve signalet til 4G routeren er super, jeg mangler bare en større rækkevidde på den mobile router, da den er fast monteret på en væg med direkte forsyning fra en stikkontakt - den dækker bare ikke så stort et område jeg ønskede.  

Martin O
Det bedste ville være at skifte den ud med en stationær 4G wifi router med indbygget switch. I sig selv har den bedre wifi dækning end de mobile typer, og så er der mulighed for at kable videre til flere WiFi accesspoints/extendere i huset, og andet udstyr man vil have kablet forbindelse til.

Noget i stil med denne: Link 
Den har lange eksterne antenner, så allerede ud af boksen vil den give bedre dækning.

Elektronikteknikeren
Annonce
Der finde forskellige måder til at udvide et WiFi nets dækning. De mest simple kaldes WiFi Range Extender. De kan bruges på den router du har. De skal blot stikkes i en stikkontakt i nærheden af routeren, og udvider så dækningen yderliger omkring den. Jeg har ingen personlig erfaring med dem og har aldrig hørt nogen sige at det var en god løsning. jeg har ikke den store tiltro til den løsning. Men det er billigt, så du kan da prøve.
Et tilfældigt eksempel:
https://www.proshop.dk/Netvaerksudstyr-Forlaenger-til-traadloes/TP-Link-TL-WA854RE-300Mbps-Universal-WiFi-Range-Extender/2436535

Derimod tror jeg mere på et mesh netværk. Det kender jeg flere der har. De har noget fra Ubiquiti, som de er tilfredse med. Mesh kræver kabel mellem access points. Jeg tror ikke Ubiquiti har et modem med access point, men det er der andre der har.
Her et tilfældigt eksempel:
https://www.av-cables.dk/wifi-mesh-router/tp-link-deco-x20-4g-mesh-wifi-6-gateway-1-stk.html



Mesh anlæg er kendetegnende ved, at de forbindes trådløst i modsætning af access point, så det er ikke helt korrekt, hvad der skrives. Den første enhed på meshanlægget kables til router eller modem, men de øvrige enheder skal kun have strøm - ingen kabling. Det er en af de store fordele ved Mesh - at man slipper for at trække kabler i hele huset. 
Det tp-link mesh anlæg der linkes til fungerer også på den måde. Kun 1 enhed kables.
Begrænsningen på mesh enhederne er så, at de øvrige enheder skal kunne nå at fange signalet fra første enhed, da det fanges, og sendes så ud igen fra den nye mesh enhed med større styrke.

Kurt B. Andersen
kurta skrev den 12-01-2023 00:41:25

Mesh anlæg er kendetegnende ved, at de forbindes trådløst i modsætning af access point, så det er ikke helt korrekt, hvad der skrives.

Det har du ret i. De Ubiquiti jeg referer til, er egentlig ikke det man kalder mesh, men er flere access points, der styres af en fælles controller. Det er hurtigere og mere stabilt end et egentlig mesh netværk, men kræver kabling.

Du skal som udgangspunkt starte med at anskaffe en ny 4G router, i stil med den jeg har foreslået længere oppe i tråden.

Når du har sådan én, kan du vælge at udbygge din dækning med kabling til andre systemer trådløse systemer, f.eks. mesh.

Det er ikke sikkert at det bliver nødvendigt, da den nye router kommer med langt bedre rækkevidde end de mobile typer.

Elektronikteknikeren
Det er rigtigt som Gregeren skriver at problemet måske kan løses med blot en ny 4G router. Det er ikke rigtig muligt at anbefale hvad du skal købe når man ikke ved hvad du har.

Jeg vil dog anbefale at du køber noget mere moderne end den Gregeren linker til. Det er en med N-standard, som kom for 15 år siden. I dag kaldes N-standarden også WiFi 4. Jeg vil anbefale at købe en router med WiFi 6. Den moderne teknik gør at de er hurtigere og har længere rækkevidde.Det kan fx være den TP-Link Deco jeg linkede til tidligere.

Man kan også finde modeller, der kan hænge på væggen. Da WiFi 6 virker bedst på 5 GHz, er routerne ofte uden de strittende antenner,da de har størst betydning ved 2.4 GHz.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis