Folkevognsbobbel.

Hej alle.

Efter en heftig debat med en ven, kan vi ikke blive enige om en folkevogn (bobbel) bliver kølet af fartvind eller af en blæser der er drevet ved hjælp af motoren.

Jeg mener at en sådan motor kan blive stående stille med arbejdsomdrejninger, og ved hjælp af blæseren undgå af "køre varm" og brænde sammen.

Min ven mener der imod at den skal have "fartvind" for at kunne køle.

Nu håber vi at der er nogle der kan afgøre vores lille, men heftige debat.

Mvh.

henrik1

Hej alle. Efter en heftig debat med en ven, kan... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke nødvendigvis være bange for saltvand....

Jeg har selv en Yanmar, der er blevet renoveret for et år siden, men der var INGEN tegn på tærring nogen steder... Så husker du at skifte tærrezinklen kan det holde i rigtig mange år.. Selvfølgeligt afhænger det også meget af indholdet af salte og andet i vandet, sam t ikke mindst kvaliteten af det der er materiale motoren er støbt i.

Jeg ville uden skrubler anvende den medfølgende motor, altså efter en gennemgang .. for er der problemer med tærring kan det jo vvære ok at kigge efter andet maskineri.

Ellers kig lidt efter en Lister maskine på 2 eller 3 cylindre. De starter let med håndsving og er ganske pålidelige, de anvendes ofte som lysmaskiner i handelsskibe og fx Vejles havne slæber har en Lister lysmaskine.. Den starter som en drøm med hånden og uden at have været startet i halve år...

Diesel er også mere sikkert at have med ombord end benzin....

MVH Njord
Citat fra njord

Du skal ikke nødvendigvis være bange for saltvand....

Jeg har selv en Yanmar, der er blevet renoveret for et år siden, men der var INGEN tegn på tærring nogen steder... Så husker du at skifte tærrezinklen kan det holde i rigtig mange år.. Selvfølgeligt afhænger det også meget af indholdet af salte og andet i vandet, sam t ikke mindst kvaliteten af det der er materiale motoren er støbt i.

Jeg ville uden skrubler anvende den medfølgende motor, altså efter en gennemgang .. for er der problemer med tærring kan det jo vvære ok at kigge efter andet maskineri.

Ellers kig lidt efter en Lister maskine på 2 eller 3 cylindre. De starter let med håndsving og er ganske pålidelige, de anvendes ofte som lysmaskiner i handelsskibe og fx Vejles havne slæber har en Lister lysmaskine.. Den starter som en drøm med hånden og uden at have været startet i halve år...

Diesel er også mere sikkert at have med ombord end benzin....

Hej igen.

Okay,- jeg er overbevist om at det er min BMC der skal ligge i båden, jeg har kikket efter en "opskrift" på hvordan man laver en udstødning - så man både kommer af med udstødnings røg og køle vand, men syntes ikke rigtigt at jeg har haft held med det, skal den føres ud over vandlinien, og hvordan får man afkølet udstødningen?? hvis der findes nogle erfarings tal ang. hvor stor vandpumpen skal være "liter i minuttet"
for at køle en diesel motor på ca. 40 hk. vil jeg meget gerne høre nærmere.

henrik1

Hej Henrik

Jeg tror ikke du behøver køle direkte på manifolden.

Efter denne skal du have en lille blande enhed... Kan bygges selv...
Se evt bådmessen i Bella der løber i denne uge og den kommende weekend for inspiration og brochurer 8) 8)

Ud over dette tror jeg du skal flytte spørgsmålet ned til "lav båd"

MVH Njord
Citat fra njord

Hej Henrik

Jeg tror ikke du behøver køle direkte på manifolden.

Efter denne skal du have en lille blande enhed... Kan bygges selv...
Se evt bådmessen i Bella der løber i denne uge og den kommende weekend for inspiration og brochurer 8) 8)

Ud over dette tror jeg du skal flytte spørgsmålet ned til "lav båd"

Njord.

Du har fuldstændig ret, jeg burde flytte emnet, men det startede bare med spørgsmål om en motor, men en tur på messe kan sikkert afhjælpe en masse spørgsmål...

Tak til alle der har givet deres meninger.

henrik1

Du kan sagtens få din boxermotor oliekølet...
Tag et kig på http://www.vwnettet.dk Der kan du finde oplysninger på alt inden for luftkølede folkevogne og teknik!!

Det er et forum for "os" med interesse for de gamle luftkølede..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis