Folkevognsbobbel.

Hej alle.

Efter en heftig debat med en ven, kan vi ikke blive enige om en folkevogn (bobbel) bliver kølet af fartvind eller af en blæser der er drevet ved hjælp af motoren.

Jeg mener at en sådan motor kan blive stående stille med arbejdsomdrejninger, og ved hjælp af blæseren undgå af "køre varm" og brænde sammen.

Min ven mener der imod at den skal have "fartvind" for at kunne køle.

Nu håber vi at der er nogle der kan afgøre vores lille, men heftige debat.

Mvh.

henrik1

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med den fart en bobbel kan frembringe ved egen kraft kan der vist ikke blive tale om nogen egentlig fartvind !!!

Spøg til side, der er en stor blæser monteret på motoren der køler cylindrene gennem et system af kapper.

MVH Njord
Citat fra njord

Med den fart en bobbel kan frembringe ved egen kraft kan der vist ikke blive tale om nogen egentlig fartvind !!!

Spøg til side, der er en stor blæser monteret på motoren der køler cylindrene gennem et system af kapper.

Hej Njord.

Debatten udspringer af om en sådan motor kan benyttes i en båd, personlig syntes jeg det ville være nemt, da må så kan undgå det ekstra arbejde som det giver at lave køle anlæg.

Men der må være nogle ulemper ved den løsning, for ellers ville den havde været brugt for længe siden.

henrik1

Nu kan det godt være jeg kommer på gyngende grund, men det med fartvind kan det vist ikke være, da de gamle CF påhængspumper blev drevet af en Folkevognsmotor, og når den kører står den ganske stille. :lol:

Mvh. Carsten
Citat fra Carsten Weye

Nu kan det godt være jeg kommer på gyngende grund, men det med fartvind kan det vist ikke være, da de gamle CF påhængspumper blev drevet af en Folkevognsmotor, og når den kører står den ganske stille. :lol:

Mvh. Carsten

Hej Carsten.

Det er netop løsningen på problemet - men hvormeget støjer sådan en motor når den bliver belastet??

henrik1

Ja, der er jo en grund til at den gamle boble, ihvertfald på landet gik under kælenavnet "Avnblæser". smile

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Annonce
Når motoren er i drift på en bobbel, kommer en stor del af kølingen fra fartvind (motorens underside) - hvorvidt blæseren kan kompensere herfor kunne jeg godt være i tvivl om, hvis den bliver lukket inde i et motorrum. Der skal i hvert fald etableres en rigtig god ventilation omkring den.
Ville ikke selv betænke mig på at prøve (tænk sig at kunne sejle og samtidig høre den fantastiske boxer-lyd).

Jeg har for øvrigt set en monteret i et fly - og det virkede!

Mvh.

Jan R.
Det er netop løsningen på problemet - men hvormeget støjer sådan en motor når den bliver belastet??

Ikke mere end jeg som også Jan ville kaste mig ud i projektet, jeg elsker også boxerlyden biggrin

Mvh. Carsten
Citat fra Jan R.

Når motoren er i drift på en bobbel, kommer en stor del af kølingen fra fartvind (motorens underside) - hvorvidt blæseren kan kompensere herfor kunne jeg godt være i tvivl om, hvis den bliver lukket inde i et motorrum. Der skal i hvert fald etableres en rigtig god ventilation omkring den.
Ville ikke selv betænke mig på at prøve (tænk sig at kunne sejle og samtidig høre den fantastiske boxer-lyd).

Jeg har for øvrigt set en monteret i et fly - og det virkede!

Hej Jan.

Ville det være muligt at kompencere for den manglende vindkøling på undersiden af motoren med en olie køler??

henrik1

Hvad er det for en båd du vil placere motoren i ??

Er det "åbent" i en damjolle vil du sikkert let kunne få luft nok, men i bunden af en sejlbåd kan det være noget mere kompliceret.

Fortæl lidt mere !!!

MVH Njord
Citat fra njord

Hvad er det for en båd du vil placere motoren i ??

Er det "åbent" i en damjolle vil du sikkert let kunne få luft nok, men i bunden af en sejlbåd kan det være noget mere kompliceret.

Fortæl lidt mere !!!

Hej Njord.

Vi har snakket sammen tidligere, og jeg har sendt dig nogle billeder af båden - det er en motorbåd med stål skrog på ca. 19 fod.

Ønsket er at få motoren til at ligge så lavt i båden som muligt, og der efter bygge et lukket motor skjold, for at begrænse støjen mest muligt.

Jeg fik en BMC 1500 diesel motor med i købet da jeg hentede båden, men
syntes at saltvands/ferskvandskøling er et større projekt at give sig i kast med, motoren er dog "gjort klar" til direkt saltvandskøling - men jeg er bange for at saltvandet hurtigt vil give problemer med tæringer (rust)
omkring motoren.

Det er mit ønske at lave en 100% drift sikker motorbåd, uden for meget "luksus" da den udelukkende skal bruges til lyst fiskeri, og hel dages ture, og hvis der endelig skulle opstå problemer skal der kunnes laves nød repationer med en tang og noget ståltråd.

Så derfor søger jeg også kontakt med andre "LDSér" der har prøvet at lave noget ligende.

henrik1

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis