Hård træfiberplade som vindstop på loftet

Hey folkens. Der er ikke nok udluftning på loftet da halvdelen af isolering er skubbet ud til kanten, plus der skal ligges 200mm ekstra ISO ovenpå. Tænker at lave hele nye vindstop plader mellem alle spærene så der kommer godt med ventilation. Kan man bruge hård træfiberplade til formålet. Kan se at det er blevet brugt mange steder, men når jeg søger om det på nettet så kommer der kun pap og krydsfiner frem. Der vil selvfølgelig blive lavet lister i siderne så pladen kan hæftes/skrues fast og efterfølgende fuget hele vejen rundt.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe Vindstop plader de fleste steder - jeg brugte i stedet 6 mm. kryds. med lister. Stabilt i blæsevejr og uden nedhæng. Målte samtlige spær og lavede det hele først. Problemet er pladsen hvis der ex. er mindre end 30 gr. hældning, så må man ned på maven.  

Du kan bruge hårde træfiber plader, win win plader, hårde rockwool bats, tynde kryds finer plader og måske andet. Det eneste det gælder om er at det er vindtæt og nemt at montere. 
De skal sikket gå lodret op og så bøjes og have gå skråt opad. Det er der det bliver sværere med krydsfiner og andet træ fiber plader. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvad med de bølgede pap plader, er de til at arbejde med. 
Hvis du mener WIn WIN LINK plader, så er de meget nemme at arbejde med. de bukkes og clipses fast. Man skal nok regne med en elektrisk eller trykluft  betjent maskine ellers får man sikkert ondt i håndleddet. 
Den eneste minus ved dem er den noget høje pris. 

Har fundet nogle import windplader til 37kr. Er de noget værd 

https://netbyggemarked.dk/index.php/catalog/product/view/id/619/s/windplader-1148-x-750-x-3-mm/?gclid=CjwKCAiAk--dBhABEiwAchIwkQKZ-zpETzMBskCOdGBP5NMEtmeGCbJpqpU1L72amS7-91V46om24BoCYYsQAvD_BwE
Annonce
De ser lige så gode ud, især prisen er helt ok.. Der ses dog  ikke nogle for-bukkede striber, men det er også sjældent at det passer med spær afstand. Så det er da bare at måle ud og trække en linje med kanten af en tøjklemme eller noget lignende. 
De anbefaler en " dasker" til at sætte dem fast med det er naturligvis også en mulighed. 

Skal der også fuges omkring dem. Tænker ikke at de kan sidde helt tæt især ved remmen 
Hvis jeg nu alligevel skal købe extra isolering så kunne jeg jo også bare gøre det med hårdbatts. Så er mit spørgsmål ligesom det andet, skal de også fuges tæt eller bare skæres til så de lukker godt til i kanter og bund. 
Det kommer jo noget an på konstruktionen. 
I de sidste mindst 40 -5 0 år er huse bygget med åben hulmur og så  skubber man de plast plader et stykke ned i hulmuren, uden for den isolering der er der. Så kan de fæstnes ud til sider på den ombukkede kant. Så må man se om det bliver tæt ellers må der fuges lidt. Der hvor de skal knække ind over den skrå isolering er det nemt at bukke pladerne uden videre. 
De hårde bats skal skæres meget præcis til. De kan ikke trykkes mere end få mm. Skal de have et knæk ind over den skrå isolering så skal de tilskæres i smig og limes sammen. 
Så plastplader er meget hurtigere og nemmere at arbejde med. 

Så bliver det squ plastpladerne. De er også til at betale. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis