Erfaringer med at trække netværk til værelser i hus

Hej

Vi skal til at renovere og jeg vil i den anledning trække netværkskable til til værelserne (CAT7/CATa)

Har i nogle gode erfaringer med netværksswitche i kan anbefale, helst PoE.
Og har i nogle gode erfaringer med kabelføring?
Vi har ikke loft, så tænker jeg bliver nødt til at trække kablerne inde i panelerne.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har desværre ikke erfaring med PoE swiche. Men med det andet materiel, kabler, keystones, patchpanel/patchboks etc. Så sørg for at vælge noget der er godkendt og fra en mærkevare. Specielt ved POE kan det være vigtigt. LKs datakabler og udtag etc er og er lettilgængeige i DK - omend prismæssigt lidt dyrt.Vælg installationskabel med solide ledere

Skal du trække inde i panelerne så hus at overhold den minimale bukkeradiues fra kablernes specifikationer.

Viil du være forberedt på 10 gigabit(med god margin) og måske mere i fremtiden og/eller vil køre HDBase-T eller coax signal (antenne tv etc) i kablerne på et tidspunkt vil jeg anbefale skærmede kabler. LKs Cat7a er et godt bud. Du kan evt undlade at terminere skærmen hvis boligen ikke har funktionel jord. SKærmede kabler kan du også lægge få mm ved siden af strømkabler. med de uskæremde bør som minimum adskille dem med flere cm (ifølge den relevante standarden)

Love er minimumsiveauet
Hvis du har kabel med skærm, vil jeg anbefale at du kun monterer skærm i enden ved switchen. Jeg lagde ud med at montere skærm i begge ender. Selvom man har jord i stikkontakterne, er det ikke alt, der har korrekt kabel (fx ved lan-party). Hvis en pc ikke har korrekt jord, vil PC-en bruge skærmen i netværksforbindelsen til støjfilteret, hvilken resulterer i at netværket bliver fyldt med støj, og ikke virker ordentligt. Skærm er godt ved længere afstande end man har i et normalt hus.

Til privat brug, kan du bruge en billig switch. Dyrere switch tilbyder normalt to ting, management og større totalt throughput. Det totale throughput er kritisk, hvis der er mange, der samtidigt har forbindelser til forskellige steder. Fx 10 brugere, der på samme tid henter data fra 5 forskellige servere forbundet direkte til switchen. I hjemmet har man sjældent mere end internet og evt. en NAS.

I en managed switch, har man forskellige ting man kan indstille, som man kender det fra en router. Man har dog sjældent brug for at ændre indstillinger i en switch.

Selv har jeg en alt for dyr managed Cisco Small Business Switch med PoE og en irriterende blæser. Hvis der er kabelbrud, kan den fortælle hvor mange meter der cirka er til stedet. Det var smart, da der blev trukket kabler, men har ikke været brugt siden. Jeg kan se hvor meget effekt de forskellige PoE-enher bruger. Slukke og tænde dem. Jeg kan se hvilke hastigheder de forskellige porte har linket op med. Der er mange indstillingsmuligheder jeg aldrig bruger. Heldigvis er den på loftet, hvor jeg ikke kan høre blæseren.
Som GodeVen skriver, det er en dyb, og ofte/sommetider forstyrrende misforståelse, at forbinde skærme i begge ender

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 12-01-2023 12:36:00

Som GodeVen skriver, det er en dyb, og ofte/sommetider forstyrrende misforståelse, at forbinde skærme i begge ender

Ifølge standarden skal skærmen forbindes i begge ender. Ved rack (via busbar etc) og ved arbejdsstation(igennem klientens jordforbindelse). Desværre er der mange der stadig hænger fast i diverse skrøner (fra analog transmission bla) omkring skærmen på kabler til digital transmission. Du kan evt læse Siemons whitepaper omkring det. 
http://files.siemon.com/share-white_papers-pdf/07-04-01-screened-and-shielded-cabling-facts-and-fiction.pdf

Men man kan helt undlade at terminere skærmen i begge ender. Kablet har stadig væsentligt bedre parametre end et uskærmet. Man kan opnå seperationsklasse som hvis kablet lå i en metal-føringsvej for slet ikke at tale om EMC.

Skal man eksempelvis trække kabel ud til garage sammen med 5x6mm2 effektkabel til el-bil ladestander. Så er skærmet ethernetkabel et must. Medmindre de er trækes langt fra hinanden.

GodeVen skrev den 12-01-2023 12:11:35

Hvis du har kabel med skærm, vil jeg anbefale at du kun monterer skærm i enden ved switchen. Jeg lagde ud med at montere skærm i begge ender. Selvom man har jord i stikkontakterne, er det ikke alt, der har korrekt kabel (fx ved lan-party). Hvis en pc ikke har korrekt jord, vil PC-en bruge skærmen i netværksforbindelsen til støjfilteret, hvilken resulterer i at netværket bliver fyldt med støj, og ikke virker ordentligt. Skærm er godt ved længere afstande end man har i et normalt hus.

Til privat brug, kan du bruge en billig switch. Dyrere switch tilbyder normalt to ting, management og større totalt throughput. Det totale throughput er kritisk, hvis der er mange, der samtidigt har forbindelser til forskellige steder. Fx 10 brugere, der på samme tid henter data fra 5 forskellige servere forbundet direkte til switchen. I hjemmet har man sjældent mere end internet og evt. en NAS.

I en managed switch, har man forskellige ting man kan indstille, som man kender det fra en router. Man har dog sjældent brug for at ændre indstillinger i en switch.

Selv har jeg en alt for dyr managed Cisco Small Business Switch med PoE og en irriterende blæser. Hvis der er kabelbrud, kan den fortælle hvor mange meter der cirka er til stedet. Det var smart, da der blev trukket kabler, men har ikke været brugt siden. Jeg kan se hvor meget effekt de forskellige PoE-enher bruger. Slukke og tænde dem. Jeg kan se hvilke hastigheder de forskellige porte har linket op med. Der er mange indstillingsmuligheder jeg aldrig bruger. Heldigvis er den på loftet, hvor jeg ikke kan høre blæseren.

Det er rigtigt at der kan komme støj på skærmen både fra effektkabler (230v 50 Hz) og fra dårlige strømforsyninger der støjer. Men det er hele ideen med skærmen, at støj sætter sig i skærmen istedet for i de twistede par. 
Har man en fejlagtigt jordinstallation kan man også undlade at terminere skærmen i begge ender. Det vil ikke være det optimale men stadig væsentligt bedre end et UTP kabel og en tand dårligere end kun a tmontere i den ene ende.. Se evt Siemons whitepaper.


Love er minimumsiveauet
Hvis man har en stationær computer, vil der i strømforsynen være en form for filter på 230V. Dette filter vil have kondensatorer til computerens stel for at aflede støj. Det samme med sekundæren på switchmode strømforsyningen.
Stel vil normalt være jordet igennem stikkontakten.

Hvis coputeren er tilsluttet med at Schuko-stik til en dansk stikkontakt, er der ingen jordforbindelse den vej. Hvis der er skærmet forbindelse hele vejen til switchen vil den få jordforbindelse der. Hvis switchen ikke er jordforbundet vil være måske først være jordforbindelse via en anden computer. Pulserne fra filtreringen løbe hele vejen i skærmen og genere signalerne.

Der er ingen tvivl om at en ordentlig skærmning hele vejen og ordentlig jordforbindelser er de bedste. Det kan bare være svært at leve op til i et privat hjem. Så derfor vil jeg anbefale, at hvis der er skærm, afbryder man skærmen mellem computer og switch, fx i stikket i væggen.

Annonce
GodeVen skrev den 12-01-2023 19:23:53

Hvis man har en stationær computer, vil der i strømforsynen være en form for filter på 230V. Dette filter vil have kondensatorer til computerens stel for at aflede støj. Det samme med sekundæren på switchmode strømforsyningen.
Stel vil normalt være jordet igennem stikkontakten.

Hvis coputeren er tilsluttet med at Schuko-stik til en dansk stikkontakt, er der ingen jordforbindelse den vej. Hvis der er skærmet forbindelse hele vejen til switchen vil den få jordforbindelse der. Hvis switchen ikke er jordforbundet vil være måske først være jordforbindelse via en anden computer. Pulserne fra filtreringen løbe hele vejen i skærmen og genere signalerne.

Der er ingen tvivl om at en ordentlig skærmning hele vejen og ordentlig jordforbindelser er de bedste. Det kan bare være svært at leve op til i et privat hjem. Så derfor vil jeg anbefale, at hvis der er skærm, afbryder man skærmen mellem computer og switch, fx i stikket i væggen.

Ja hvis man har en bolig der er fra før 1994 (hvor alle udtag i huset skulle have virksom beskyttelsesleder) og hvor elnettet hladrig er bevet renoveret, så kan man undgå den switchmode støj på skærmen. Men støjen i sig selv vil aldrig kunne påvirke signalerne i de tvistede par - fordi støjen er på skærmen hvor den hører hjemme - og ikke på de tvistede par. Og sender en computer PSU markant støj ud på jordforbindelsen er den også dårligt designet.

Men har man analog lydudstyr andetsteds i huset som kan påvirkes af støjen er det selvfølgelig en anden sag. 


Love er minimumsiveauet
Det ser for mig ud som om i går ud fra at alt er oprettet som forskrifterne siger, at alle elektriske apparater er uden defekter etc etc.
Støjkondensatorer fjerner ikke støj 100 pct., støjkondensatorer går i stykker uden det bliver opdaget, gds-mennesker ændrer installationer uden at følge reglerne etc.
Under fejlsøgning er det nødvendigt at være åben for det uventede!

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 12-01-2023 23:15:52

Det ser for mig ud som om i går ud fra at alt er oprettet som forskrifterne siger, at alle elektriske apparater er uden defekter etc etc.
Støjkondensatorer fjerner ikke støj 100 pct., støjkondensatorer går i stykker uden det bliver opdaget, gds-mennesker ændrer installationer uden at følge reglerne etc.
Under fejlsøgning er det nødvendigt at være åben for det uventede!

Selvfølgelig bør man gå ud fra installationerne er lovlige. Men samtidig være forberedt på at de ofte ikke er. 


Love er minimumsiveauet
Kvadratet i skærmen på et Ethernet kabel er ikke stort nok til at det kan give stabil jord til en PC uden have indflydelse på signalerne i kablet. Derfor skal alle PC-er været ordentligt jordet, hvis der bruges skærmet Ethernet kabel.

Jeg ved ikke om min erfaring med skærmet netværk kom tydeligt nok frem i det tidligere indlæg. Jeg har et hus med jord i alle stikkontakter. For nogle år siden rev jeg alle ledninger ud af rørene til telefon. Jeg trak cat. 6A kabler med skærm og satte et krydsfelt og switch på loftet. Skærmet overalt. Det virkede fint i starten. Men da der blev sat en computer til, der ikke var jordet ordentligt, blev nettet enormt ustabilt. Ved at erstatte det skærmede kabel (FTP) mellem computer og væg med et uskærmet (UTP) blev problemet øjeblikkeligt løst.

Jeg afbrød derefter alle skærmforbindelser i vægstik, for at udgå problemer i fremtiden. Har da heller ikke haft tilsvarende problemer siden.
GodeVen skrev den 13-01-2023 12:22:20

Kvadratet i skærmen på et Ethernet kabel er ikke stort nok til at det kan give stabil jord til en PC uden have indflydelse på signalerne i kablet. Derfor skal alle PC-er været ordentligt jordet, hvis der bruges skærmet Ethernet kabel.

Jeg ved ikke om min erfaring med skærmet netværk kom tydeligt nok frem i det tidligere indlæg. Jeg har et hus med jord i alle stikkontakter. For nogle år siden rev jeg alle ledninger ud af rørene til telefon. Jeg trak cat. 6A kabler med skærm og satte et krydsfelt og switch på loftet. Skærmet overalt. Det virkede fint i starten. Men da der blev sat en computer til, der ikke var jordet ordentligt, blev nettet enormt ustabilt. Ved at erstatte det skærmede kabel (FTP) mellem computer og væg med et uskærmet (UTP) blev problemet øjeblikkeligt løst.

Jeg afbrød derefter alle skærmforbindelser i vægstik, for at udgå problemer i fremtiden. Har da heller ikke haft tilsvarende problemer siden.

Se evt Siemons whitepaper. Den er virkelig god. Støjen på skærmen kan slet ikke skabe den ustabilitet du har oplevet. Er skærmen monteret korrekt i patchpanel og udtaget er den mere end rigeligt til at at støj ledes til jord. Hvis jordinstalaltionen i huset selvfølgelig er lovlig. Men selv uden kan du påtrykke al den støj du vil på skærmen. Den vil ikke "vandre" ind i lederne og påvirke signalet.
Hvis du har en elinstalaltion med jordede udtag alle steder så skal dine PCer selvfølgelig tilsluttes jord (hvis de designet til det - ikke alle PCer er)

Jeg mistænker fejl i switchen, instalaltionen eller andet udstyr. Måske ISP's udstyr. Men det ville kræve en større fejlfinding.

Men hvis det du har gjort virker for dig er det selvfølgelig også fint. :-)


Love er minimumsiveauet
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis