Erfaringer med at trække netværk til værelser i hus

Hej

Vi skal til at renovere og jeg vil i den anledning trække netværkskable til til værelserne (CAT7/CATa)

Har i nogle gode erfaringer med netværksswitche i kan anbefale, helst PoE.
Og har i nogle gode erfaringer med kabelføring?
Vi har ikke loft, så tænker jeg bliver nødt til at trække kablerne inde i panelerne.
Hej Vi skal til at renovere og jeg vil i den... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Iflg. Buller27: “Men selv uden kan du påtrykke al den støj du vil på skærmen. Den vil ikke "vandre" ind i lederne og påvirke signalet.”
Det holder naturligvis ikke, skærmen dæmper støjen et antal dB, varierende med støjtypen.
Det betyder at hvis kablet ligger et meget uheldigt sted støjmæssigt, risikerer man at der transmitteres så meget støj ind i signallederen at modtageren ikke har en chance.
Jeg har, for snart længe siden, været ude for et skærmet kabel der lå for tæt på en elevatorstyring. Det gik godt indtil styringen gik defekt, elevatoren kørte stadig fint, men vores transmissioner via det skærmede kabel var ikke meget værd.
Ja, det var skærmede kabler fra en anden tid, men princippet holder stadig.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 13-01-2023 19:19:10

Iflg. Buller27: “Men selv uden kan du påtrykke al den støj du vil på skærmen. Den vil ikke "vandre" ind i lederne og påvirke signalet.”
Det holder naturligvis ikke, skærmen dæmper støjen et antal dB, varierende med støjtypen.
Det betyder at hvis kablet ligger et meget uheldigt sted støjmæssigt, risikerer man at der transmitteres så meget støj ind i signallederen at modtageren ikke har en chance.
Jeg har, for snart længe siden, været ude for et skærmet kabel der lå for tæt på en elevatorstyring. Det gik godt indtil styringen gik defekt, elevatoren kørte stadig fint, men vores transmissioner via det skærmede kabel var ikke meget værd.
Ja, det var skærmede kabler fra en anden tid, men princippet holder stadig.

Tænker ikke det har været NBaset-T signaler?. For der er en verden til forskel fra det (altså det ethernet vi bruger i dag) og så eksempelvis andre digitale transmissionsstandarder.

Støjen vil ikke "vandre" fra skærm til de twistede par. Men det er selvfølgelig korrekt at skærmen kun dæmper med et vist antal dB. De twists der er i de twistede par er meget effektive mod støj. Dog ikke i de højere frekvenser.
Men med et S/FTP compliant cat kabel (ISO) skal der godt nok meget støj til for at kunne påvirke signalet. 


Love er minimumsiveauet
Det er jo det der er problemet og opgaven.
Problemet er at disse typer kabler er optimerede til bestemte områder, og udsættes de så for noget andet er de ikke helt så gode.
Opgaven er at definere hvad der skal beskyttes mod og så finde det bedst mulige isenkram. Er der så uventede kraftige spikes, f.eks. fra defekt udstyr(der stadig for brugeren fungerer), så indeholde disse spikes ofte både ret lav- og højfrekvente forstyrrelser. Nu og da uden for det område kablerne er gode til at beskytte mod.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis