Mit toilet er tilstoppet i vandtilførslen

Jeg bor på en gård med eget vandværk. For nogen dage siden måtte jeg stoppe vandvæket grundet et sprunget rør. Da jeg starter systemet op igen er der noget skidt/rust i vandet, der tilstopper vandttilførslen til toilettet, jeg renser den lille si ved indgangen, men det er ikke nok. Der løber bare ikke vand ud i cisternen...Hvordan hulen får jeg renset det ud, det er et tudsegammelt wc, vistnok Ifø. Jeg sender billede i kommentaren om lidt.

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg kan ikke uploade billeder :-(

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Ser sådan her ud.

Prøv først at tage fat i armen til svømmeren og bevæg den op og ned for at få evt. snavs ud. Lykkes det ikke, må du skille ventilen ad og rense den. Der sidder er kærvskrue og en split du kan fjerne for at rense ventilen.

fase
Jeg har gjort lige det du sagde. Ikke en dyt mere vand. Ville gerne have den der tykke kobberdims af, så jeg kan rense i indgangen.

Så skal du lukke for tilgangen i væggen og se om du kan rense et evt. filter. Til at skylle snavset væk kan du åbne en smule for tilgangen. Prøv at tage splitten ud. så kan du komme til ventilen.

fase
Annonce
Har prøvet st fjerne split og gummidimsen nedenunder, kan stadig ikke få messingdimsen af .

Har du prøvet at åbne lidt for vandet med gummidimsen afmonteret? 

fase
Som Fabrin skriver, skal du have svømmerarm med lukkestift og gummipakning ud - så ventilsædet er blottet - kommer der stadig ikke vand er kalk, rust ol. sikkert synderen.
Kalk kan fjernes med toiletrens, saltsyre osv. Det sidste kan godt være lidt hårdt for fingrene..
Kommer der overhovedet vand ud fra din lukkehane/ballofix?
Flexslange/kobberrør/forsyning kan sagtens indeholde urenheder, som straks ryger op i svømmerventilen igen og stopper den til - rens det hele.

Der er masser af vand i tilførslen, og jeg har renset filter indtil toilettet. Jeg har haft alt af,  og helt toiletrens ned i det lille hul, hjælper ikke en dyt. Tror det er rust og skidt fra de gamle rør efter jeg skiftede vandværk.  Ville gerne have den runde kobberdims af så jeg kan rense ud i tilførslen. Naboen har foræret mig et nyt toilet, men det er moderne med meget lidt skyllevand og det duer ikke til mine rør, de ligger med for lidt fald så de stopper let til. Skønt at bo på en gammel gård :-)

Skru tilgangsrøret mellem ventil på væg og toilettet af, så kan du fjerne evt. snavs uden af skrue noget løs inde i toilettet. Har du ikke et billede af tilgangen set udefra?
Det toilet, naboen har foræret dig, kan sikkert stilles til at give maks. vand ved stort skyl.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis