Stabilisering/Fastgørelse af reol midt i rum

Håber nogen kan hjælpe mig med en kreativ løsning eller et godt råd 🙏🏻.

Jeg vil gerne sætte en række reoler inde i min stue, midt gennem rummet, for at skabe et værelse til min datter.

Ideen er at sætte 3 reoler ved siden af hinanden, og dermed danne en væg. Mit spørgsmål er i den forbindelse, hvad gør jeg for at stabilisere eller fastgøre reolerne? De er meget høje og ikke særligt dybe (237cm høje, og 28cm dybe). Derfor tænker jeg at de har et meget dårligt tyngde punkt til at kunne stå sikkert på egen hånd.

Håber nogen kan hjælpe med en god idé 🙏🏻

På forhånd mange tak :)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan de fæstnes til loftet? Hvad er dit loft lavet af?

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Når reolen er 237 cm høj så er der ikke langt til loftet. 
Den sektion med reol - skab - skab får et høvlet bræt bagpå oppe øverst Den kan stoppe 10 cm før " døren" 
Her fastgøres så en lignende lodret bag på reolen så den kan fastgøres imod loftet.  På samme måde i den anden side. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
bobenontot skrev den 30-12-2022 14:10:30

Kan de fæstnes til loftet? Hvad er dit loft lavet af?

Loftet er gammeldags listelofter. Problemet er at den øverste del af skabet, er sådan en del som bliver monteret på skabet/reol efterfølgende (det er en billy fra ikea, med en udvidelse ovenpå) og jeg er derfor usikker på om det bliver stabilt nok. Ellers ville det klart være den nemmeste løsning at skrue den op i loftet :)

ev elmand skrev den 30-12-2022 14:15:47

Når reolen er 237 cm høj så er der ikke langt til loftet.
Den sektion med reol - skab - skab får et høvlet bræt bagpå oppe øverst Den kan stoppe 10 cm før " døren"
Her fastgøres så en lignende lodret bag på reolen så den kan fastgøres imod loftet.  På samme måde i den anden side. 

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår hvordan 2. to bræt skal monteres fast på bræt 1. 🙈😊

Noget rigtig tungt, eks bøger, på hele nederste hylde gør meget for stabilteten.
Annonce
djaydjay skrev den 30-12-2022 17:06:20

Noget rigtig tungt, eks bøger, på hele nederste hylde gør meget for stabilteten.

Så du vil godt lade dine unger lege med en reol der er 2,4 høj og kun fastgjort med bøger?

Det er et livsfarligt råd.

Der skal laves en solid fastgørelse til loftet. F.eks udført som elmanden foreslår.

Selvbygger med stort S. 
JA, - skal reolen vælte, så skal de kravle i den, og det er ikke normalt, hvor jeg færdes.
Og iøvrigt vil en reol op mod væggen også vælte, hvis der kravles på forkert måde i den, og hvor mange reoler i danske hjem, er mon skruet fast til væggen.
Jeg ser ingen problem i det, der findes mængder af rumadskillere i danske hjem, og mængden af dødsulykker i den forbindelse er til at overse.
Når du har den i flere sektioner oven på hinanden, så skal der være et bræt bagpå i samlingen imellem sektioner.
Det lodrette bræt og de vandrette behøver ikke at sættes sammen, de har reolen "foran" så det kommer til at hænge sammen. 
Djaydjay: Der kan også ske mindre end dødsulykker. Så en fritstående 28 cm bred reol vil jeg sikre lidt imod at vælte. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Reolen er 6x så høj som dyb, der skal stort set intet til før den vælter.

Mht. de milioner af reoler der står uden fastgørelse i de danske hjem, så er det de færeste af dem hvor man kan skubbe fra bagsiden.

Selvbygger med stort S. 
Børn kan ikke vælte en reol, hvor hele nederste hylde er fyldt med bøger, så er de nærmere teenagere og så gør de det jo ikke.
Helt simpelt fordi mindre børn ikke kan nå derop, hvor det i teorien skulle være farligt at skubbe til reolen.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis