Stabilisering/Fastgørelse af reol midt i rum

Håber nogen kan hjælpe mig med en kreativ løsning eller et godt råd 🙏🏻.

Jeg vil gerne sætte en række reoler inde i min stue, midt gennem rummet, for at skabe et værelse til min datter.

Ideen er at sætte 3 reoler ved siden af hinanden, og dermed danne en væg. Mit spørgsmål er i den forbindelse, hvad gør jeg for at stabilisere eller fastgøre reolerne? De er meget høje og ikke særligt dybe (237cm høje, og 28cm dybe). Derfor tænker jeg at de har et meget dårligt tyngde punkt til at kunne stå sikkert på egen hånd.

Håber nogen kan hjælpe med en god idé 🙏🏻

På forhånd mange tak :)
Håber nogen kan hjælpe mig med en kreativ løsning... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Da bagsiden af Billy er grim, skal du alligevel have lavet en eller anden form for pynt/pængøring af bagsiden.
Jeg ville sætte nogle 6-12mm krydsfiner plader fast på bagsiden, og skrue dem ind i vangerne på billy'erne (husk at bore for og bruge spån-skruer).
Standard plader er 122x244cm, så jeg ville lave 2 vandrette plader, så de laver den størst mulige diagonale stabilisering, samtidig med de vil bidrage til at holde top-modulerne fast til hoved delene.
Yder mere ville jeg sætte bolte i stedet for "bøjlerne" til at spænde reol-modulerne sammen 4-6 steder (2-3 ved forreste række og 2-3 ved bagerste række huller til hylde holderne). Kan ikke lige finde dem på ikea's hjemmeside, men det er 3 eller 4mm bolte med stjerne-skrue hoved både på bolt og møtrik, de følger med til PAX når man køber dem mindes jeg noget om.
Når du har lavet disse bagside plader til at holde reolerne sammen, så kan du "nøjes" med at skrue den sektion der er tættest på væggen fast i væggen.

Reolen "på hjørnet" ville jeg evt. bruge plade stumperne fra det store stykke til at skrue bagpå og lade det gå lidt ud over reolen, og så bruge dette stykke til at skrue fast i væggen.

Har du tænkt dig at have noget bagved, f.eks. nogle malm kommoder, eller andre billy til at være "back to back"?

 

Steensen skrev den 30-12-2022 20:06:36

Da bagsiden af Billy er grim, skal du alligevel have lavet en eller anden form for pynt/pængøring af bagsiden.
Jeg ville sætte nogle 6-12mm krydsfiner plader fast på bagsiden, og skrue dem ind i vangerne på billy'erne (husk at bore for og bruge spån-skruer).
Standard plader er 122x244cm, så jeg ville lave 2 vandrette plader, så de laver den størst mulige diagonale stabilisering, samtidig med de vil bidrage til at holde top-modulerne fast til hoved delene.
Yder mere ville jeg sætte bolte i stedet for "bøjlerne" til at spænde reol-modulerne sammen 4-6 steder (2-3 ved forreste række og 2-3 ved bagerste række huller til hylde holderne). Kan ikke lige finde dem på ikea's hjemmeside, men det er 3 eller 4mm bolte med stjerne-skrue hoved både på bolt og møtrik, de følger med til PAX når man køber dem mindes jeg noget om.
Når du har lavet disse bagside plader til at holde reolerne sammen, så kan du "nøjes" med at skrue den sektion der er tættest på væggen fast i væggen.

Reolen "på hjørnet" ville jeg evt. bruge plade stumperne fra det store stykke til at skrue bagpå og lade det gå lidt ud over reolen, og så bruge dette stykke til at skrue fast i væggen.

Har du tænkt dig at have noget bagved, f.eks. nogle malm kommoder, eller andre billy til at være "back to back"?

 Mange tak for en meget udførlig vejledning, der helt sikkert har sat nogle tanker i gang :) Jeg tror jeg vil prøve at undersøge nærmere om jeg kan få fat på noget plade som kan være både pænt og funktionelt i denne her sammenhæng. 

Jeg vil i første omgang have to små rumdelere på den modsatte side, men vil gerne have mulighed for at kunne flytte dem, hvis værelset skal ommøbleres på et senere tidspunkt :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis