Koldt gulv, men varmt hus

Hej

Vi har fået lavet fuld gulvvarme i beton her over sommeren. 
Huset er varmt nok 22° som rumfølerne er sat til, men ofte er gulvene kolde.
Når jeg kigger på vores gasfyr forbrug, så kan jeg at det står mere eller mindre stille i flere time af dagen. 
Så min teori er lidt at mit fremløb er varmere end vi har behov for. Altså gulvet bliver varmt og varmer huset op og varmetabet er lavt nok til at fyret stå stille så længe at gulvet bliver koldt.
Så løsningen er at sænke fremløb. 
Mit fremløb er pt. styret af en udeføler. 

Er jeg helt ved siden af med min teori? 
Hej Vi har fået lavet fuld gulvvarme i beton her... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kører dine gulve direkte på fyret, eller har de en blande shunt?Hvis de kører direkte på fyret, så Ja, så bare sæn fyr-temperaturen, men hvis de har en shunt, så er et jo shunt-styringen du skal tilpasse.

Hav i baghovedet, at din vand varmer også bliver påvirket af fyrets fremløbstemperatur bliver sænket.

 

Gulvvarme sidder direkte på fyret. Alle radiatore er blevet fjernet. 
Når der skal laves varmt vand til beholderen, så kører fyret op til 60-65°. Så skulle mene det ikke er påvirket af ændringer på gulvvarme delen. 
39° er alt for varmt. Du skal ned omkring 30° og eventuelt have mere fart på cirkulationspumpen.  Hvis du har for høj temperatur, lukker styringen hele tiden for gennemløb. Ved en lavere temperatur bliver der et mere ensartet flow.
Hvis pumpen står for lavt, når vandet at bliver afkølet for meget inden det når det sidste af gulvet.

Ved 30° er der nok varme til at få temperaturen op omkring 25°, så der ingen grund til at gå højere op.

I et hus med gulvvarme må gulvene selvfølgelig ikke være kolde, men de skal ikke føles varme. Man går man efter en jævn og tilpas varme i rummene, ikke efter varme gulve Hvis du insisterer på at gulvene skal føles varme, må du leve med en rumtemperatur på over 30°.

 
Lige nu er målet ikke at have kolde gulve. 
Så håbet er at gulvene får en lidt mere ens temperatur end det vi har nu hvor det svinger ret meget fra varmt til koldt. 
Prøv det - - altså at skrue meget ned, indtil familien begynder at fryse. Husk at det tager mindst et døgn før der ligevægt i sådan et varmesystem. 
Men forinden kan du jo lægge mærke til om telestater står åbne det meste af tiden. Skulle der være enkelte små rum som først begynder at blive for kolde kan du komme tilbage og der kan så tales om finjustering af flow i varmekredsene 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Havde samme problem med min gulvvarme.  Jeg har fjernet alle termostater så alle kredse står åbne. Så styre jeg gulve på min fremløb. Min varmepumpe står på 31grader fremløb lige nu. Gulvene er konstant 24 grader og der er 22 til 23 grader i huset. 
Vores nabo bor i ret nybygget hus. ( 2005 ) Her er der ikke installeret styring overhovedet. Det styres kun på blande temperatur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har en rumtermostat midt i huset der styrer cirkulationspumpen på gulvvarmen .
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis