Koldt gulv, men varmt hus

Hej

Vi har fået lavet fuld gulvvarme i beton her over sommeren. 
Huset er varmt nok 22° som rumfølerne er sat til, men ofte er gulvene kolde.
Når jeg kigger på vores gasfyr forbrug, så kan jeg at det står mere eller mindre stille i flere time af dagen. 
Så min teori er lidt at mit fremløb er varmere end vi har behov for. Altså gulvet bliver varmt og varmer huset op og varmetabet er lavt nok til at fyret stå stille så længe at gulvet bliver koldt.
Så løsningen er at sænke fremløb. 
Mit fremløb er pt. styret af en udeføler. 

Er jeg helt ved siden af med min teori? 
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes det lyder rigtigt🙂
Det er vist optimalt at sætte fremløbet så lavt at der næsten kaldes på varme hele tiden.. (kunsten er dog så at sætte den tilpas højt til at der ikke bliver koldt🙂)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du skal helt sikkert sænke din varmekurve så du får lavere fremløbs temperatur. Der skal forsøges lidt inden du finder den rette indstilling. Med udeføler vil det nok kunne komme til at passe sig selv mere eller mindre 
Lune gulve er bedre end kolde gulve. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vores hus er fra 1920.
Vi har gravet hele terrændækket op og fået lavet 400mm isolering og hulmursisoleret og ekstra isolering på loftet. 
Men vores gulve føles ikke lune i perioder, der føles de decideret kolde. 
Ja de skifter mellem varme og kolde
Det tyder netop på for høj fremløbstemperatur. Hvad er temperaturen på fremløbstemperaturen til gulvvarmeslangerne?

Søren O
Den er sat til Maks 45°, men på nuværende tidspunkt er den 39°.
Har lige ændret hældningen fra 0,6 til 0,5, så nu er den 37°.
Vi har 160 mm. iso i gulvet det var kravet i 1999 og vi kører med fremløb på 35 grader.
Synes at kunne se i er enige med min teori om fremløb temp. Så jeg regulerer den ned til gulvene bliver lune igen og fyret ikke bare står tændt 24/7.

Mange tak for alle input. 
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis