Opsætning af lamper i akustikloft - hjælo

Hej alle,

Jeg har købt nogle smarte lamper fra Philips, som jeg skal have sat op i nogle værelser.

Udfordringen er, at der i værelserne er opsat træbeton lofter (Hera design fra forzes, micro fibre). Jeg har detim opdaget af der sidder dampspærre uden på min forskalling.
Så jeg har følgende rækkefølge fra varm til kold
Akustisk plader -> dampspærre -> forskalling > isolering
Så akustilpladerne er monteret direkte mod dampspærre

Fordi lamperne skal have en bestemt placering, så skal jeg sætte nogle ekstra brædder op ved forskalling.
Vil der ske noget ved jeg bryder dampspærre sætter brædderne op og lukker af igen?

Pladerne kan ikke holde lamperne, de vejer ca. 6 kg stykket

Kunne ikke finde svar her på forummet.

Håber nogen kan hjælpe




18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ikke dampspærren ikke kan give sig så meget, at du kan gøre dine brædder fast under dampspærren, kan du lime dampspærren sammen med tape til dampspærre.

fase
S. Fabrin skrev den 29-12-2022 07:42:20

Hvis ikke dampspærren ikke kan give sig så meget, at du kan gøre dine brædder fast under dampspærren, kan du lime dampspærren sammen med tape til dampspærre.

 Hej S. Fabrin.
Skal jeg ikke bruge noget extra dampspærre til overlapning af hullet jeg laver?

Jeg kan vel ikke blot nøjes med at tape det sammen, eller hvordan?
Skær et kryds så du kan få brædder op uden at flå i dampspærre, så kan det gå an. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-12-2022 13:02:33

Skær et kryds så du kan få brædder op uden at flå i dampspærre, så kan det gå an. 

Okay, det vil jeg prøve.

Jeg har lige lagt et par billeder ind, så kan i se hvordan det ser ud.

I kan se et par billeder jeg har lagt ind.

Lampen skal sidde lige over lampeudtaget (midt i rummet)

Jeg vil sætte forskallen på tværs.
Dampspærren ser så relativt løs ud at du bare kan skrue forskallingen på uden at lave hul. Folien kan godt strække sig lidt uden at gå i stykker. Så slipper du for at bruge 100 kr på en rulle dampspærretape.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 29-12-2022 13:23:44

Dampspærren ser så relativt løs ud at du bare kan skrue forskallingen på uden at lave hul. Folien kan godt strække sig lidt uden at gå i stykker. Så slipper du for at bruge 100 kr på en rulle dampspærretape.

 Hej!

Okay, det ville gøre det hele lidt nemmere.
Du tænker ikke det er nødvendigt at tape rundt om brædden, for at tætne?

Er lidt ny i det her husejer tam-tam :-)
Hvis ikke dampspærre er brudt så er der ikke noget der skal tapes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-12-2022 14:14:03

Hvis ikke dampspærre er brudt så er der ikke noget der skal tapes. 

 Så tror jeg, at jeg misforstod dig.

Du forslår, at jeg blot lægger et brædde op, uden yderligere fastgørelse?
For derefter blot at sætte akustikplade tilbage igen.
Du kan godt skrue bræt op under dampspærre, det har ingen betydning med en skrue eller 2 der går igennem dampspærre. Denne vil smyge sig tæt omkring skruen så det stadig er lufttæt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tror, at dit projekt bliver misforstået, her er hvad jeg forstår: Du vil skære hul i dampspærren, sætte et bræt eller to fast med skruer bag lægterne, lappe dampspærren igen, for så at sætte akustikpladen på igen. Nu vil du så montere lamperne med lange skruer, der går gennem akustikplade, forbi lægterne for at ramme de indsatte brædder?

Jeg vil komme med et andet forslag: Lav nogle nye skruehuller i lamperne, der passer med afstanden mellem lægterne. Bor hul til skruer gennem akustikplade, kom en solid klat silikone i hullet, og skru så skruerne gennem silikone og dampspærre og ind i lægterne. Silikonen vil på den måde forsegle evt. opstået utæthed mellem skrue og dampspærre.

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis