Opsætning af lamper i akustikloft - hjælo

Hej alle,

Jeg har købt nogle smarte lamper fra Philips, som jeg skal have sat op i nogle værelser.

Udfordringen er, at der i værelserne er opsat træbeton lofter (Hera design fra forzes, micro fibre). Jeg har detim opdaget af der sidder dampspærre uden på min forskalling.
Så jeg har følgende rækkefølge fra varm til kold
Akustisk plader -> dampspærre -> forskalling > isolering
Så akustilpladerne er monteret direkte mod dampspærre

Fordi lamperne skal have en bestemt placering, så skal jeg sætte nogle ekstra brædder op ved forskalling.
Vil der ske noget ved jeg bryder dampspærre sætter brædderne op og lukker af igen?

Pladerne kan ikke holde lamperne, de vejer ca. 6 kg stykket

Kunne ikke finde svar her på forummet.

Håber nogen kan hjælpe




Hej alle, Jeg har købt nogle smarte lamper fra... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 29-12-2022 18:42:49

Du kan godt skrue bræt op under dampspærre, det har ingen betydning med en skrue eller 2 der går igennem dampspærre. Denne vil smyge sig tæt omkring skruen så det stadig er lufttæt. 

 Ja, okay, det lyder godt.

Tak!


Kolding75 skrev den 29-12-2022 19:27:59

Jeg tror, at dit projekt bliver misforstået, her er hvad jeg forstår: Du vil skære hul i dampspærren, sætte et bræt eller to fast med skruer bag lægterne, lappe dampspærren igen, for så at sætte akustikpladen på igen. Nu vil du så montere lamperne med lange skruer, der går gennem akustikplade, forbi lægterne for at ramme de indsatte brædder?

Jeg vil komme med et andet forslag: Lav nogle nye skruehuller i lamperne, der passer med afstanden mellem lægterne. Bor hul til skruer gennem akustikplade, kom en solid klat silikone i hullet, og skru så skruerne gennem silikone og dampspærre og ind i lægterne. Silikonen vil på den måde forsegle evt. opstået utæthed mellem skrue og dampspærre.

 Det er korrekt forstået.

Dette er én af 3 lamper jeg skal have sat op i forskellige rum, og de er ikke alle helt ens.
Det er måske en god løsning, at lave nogle nye huller.
Så kan jeg slippe for en del besvær.. :-)

Tak så langt, jeg må give et det et forsøg nu.. :-)
Jeg tror nu ikke det bliver misforstået. Der er 2 forslag
1. Skære i dampspærre, sætte bræt op og sætte tape på dampspærre.
2. eller da dampspærre ser ud til at være ret løs. sætte bræt op under dampspærre og skrue bræt fast.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand: Jeg forstår ud fra svarene, at brædderne skal sættes enten udenpå lægter (uden at lave hul i dampspærre, eller mellem dampspærre og lægter. I begge tilfælde kan akustikpladen jo ikke komme på igen?

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg kan lige komme med en alternativ mulighed: Sæt to korte brædder udenpå akustikpladen, som er skruet i lægterne bagved. Lampen kan så skrues i disse brædder, hvilket vil give en smule luft mellem akustikplader og lampe, hvilket kan være en fordel, hvis lampen bliver varm.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 29-12-2022 19:27:59

Jeg tror, at dit projekt bliver misforstået, her er hvad jeg forstår: Du vil skære hul i dampspærren, sætte et bræt eller to fast med skruer bag lægterne, lappe dampspærren igen, for så at sætte akustikpladen på igen. Nu vil du så montere lamperne med lange skruer, der går gennem akustikplade, forbi lægterne for at ramme de indsatte brædder?

Jeg vil komme med et andet forslag: Lav nogle nye skruehuller i lamperne, der passer med afstanden mellem lægterne. Bor hul til skruer gennem akustikplade, kom en solid klat silikone i hullet, og skru så skruerne gennem silikone og dampspærre og ind i lægterne. Silikonen vil på den måde forsegle evt. opstået utæthed mellem skrue og dampspærre.

 Hvis det er det der han vil, så JA han er blevet misforstået. Jeg er nu 100% sikker på trådstarter vil hænge nogle lamper op i loftet som skal hænge et sted hvor der ikke er noget at skrue i bag pladerne. Derfor vil han fornuftigt nok tage pladen ned, montere et forskallingsbrædt på 1 m der hvor lampen skal hænge og så montere loftpladen igen.

Altså den helt rigtige måde at gøre det på.


Selvbygger med stort S. 
Annonce
@Superdiy: Brædderne skal vel stadig ind bag lægterne (og gennem dampspærren), hvis akustikpladen skal på igen?

Rettelse: Nåh, du mener at sætte brædderne vandret fast bag på akustikpladen (evt. med lim / silikone), så de skubber på dampspærren mellem lægterne? Hvis det er hvad trådstarter mener, så er det mig, der har misfattet opgaven. I så fald kan det jo snildt gøres helt uden at lave huller i dampspærren.

Hvis dampspærren er løs nok, og akustikpladerne sidder tilstrækkeligt godt fast, så kunne man også bruge hulrumsanker/metaldybel. Her skal man så bare passe på, for man kan ikke se om dampspærren bliver beskadiget inde bagved. Hvis muligt kunne man tage akustikpladen ned, skrue lampens bagplade fast med ankre, sætte noget gaffatape eller lign. over for at fjerne skarpe kanter, og så montere akustikpladen igen.

Så er det lidt forskellige muligheder at vælge imellem.....   

Hellere leje end at bo på gaden.
Akustikpladerne er ikke beregnede til at gøre noget fast i, så der skal være et bræt fastgjort til tømmeret til at skrue lampen fast i.
Nu kan man ikke se hele lampen, men det ser ud som om, den kunne forsænkes i akustikpladen.

fase
Kolding75 Man kan fantasere sig  til mange problemer. 
Hvis du læser tråden igennem så - - - - - nå ok - - - - - du er ved at få fat i det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis