Køb af seriøs kompressor.

Hej godtfolkens.

NU er den gal igen.   

Jeg havde fornøjelsen af Jeres ekspertise i forbindelse med kolde radiatorer.

Ikke at jeg fik løst mysteriumment via siden her, men fik mange gode forslag.

For 14 dage siden blev jeg dog nødt til at tilkalde en VVS'er, da temperaturen lå omkring de 11,5 til 12,5 grader i hele hytten, og dét var altså en kende for koldt.

Men alt dette er en helt anden historie.

Jeg har en lille vognmandsforretning med 3 lastbiler, og et par trailere.

Som udlært lastvognsmekaniker laver jeg det meste selv, dækskifte, klargøring til syn osv.

Og nu til min "nye" udfordring:

Jeg skal have anskaffet mig en kompressor, en seriøs en af slagsen.

Har kigget lidt på nettet, Stenhøj, Atlas Copco og FF/Reno.

Ender hver gang ved Stenhøj, dels fordi det er dansk, dels fordi det virker som et mærke der er lige til at gå til, og især fordi det virker som et slidstærkt mærke.

MEN...

Hvor stor en kompressor "må" jeg anskaffe mig.?

Jeg bor til leje på en nedlagt landejendom med tilhørende maskinhus.

Der er indlagt kraft samt 220 volt i maskinhuset, på el-tavlen i stuehuset er der de der automatsikringer til alle de almindelige forbrugere såsom komfur, lys i det ene rum, lys i det andet osv.

Men så er der 3 propper af den gammeldags slags, med en påsat label ovenfor hvor der står 25 AMP.

Kan jeg "gå ud fra" det er strømmen i maskinhuset.?

I så fald, hvor "stor" en kompressor kan jeg så anskaffe mig uden at få problemer med sikringerne.?

Det skal lige siges at min økonomi, sjovt nok, ikke er super god i øjeblikket, plus det at jeg går ind for genbrug. 
Jeg har intet behov for at have den største eller flotteste kompressor i Nordjylland.

På forhånd tak. :-)

Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der en tavle i maskinhuset og hvilke grupper er der i den?
Vi vil også gerne vide, hvad der løste dit varmeproblem sådan til oplysning for al folket.

fase
Som udgangspunkt kan din hovedtavle så forsyne en 11 kW kompressor forudsat den har en softstarter, men overvej lige en ekstra gang hvor meget kompressor du har brug for.
Med mindre du har behov for at sandblæse eller konstant arbejde med andre luftværktøjer med stort forbrug er en 4 kW kompressor RIGELIG stor.

Selvbygger med stort S. 
Hej S. Fabrin.

Nej, der er ingen el-tavle i maskinhuset, det der gør mig lidt usikker omkring hvor meget jeg råder over.

Med hensyn til mit oliefyr, kolde radiatorer og deraf manglende varme:

I spurgte dengang om en helt masse, om det var et- eller to-strengs anlæg, om jeg havde udluftet osv.

Da jeg langt om længe overgav mig og fik tilkaldt en VVS'er troede jeg det ville gå stærkt med at få varme på.

Men også han havde hans problemer, han satte en ny og større cirkulationspumpe på - (selv om jeg fik ny på i december sidste år) - hvilket ikke hjalp.

Han luftede ud, tømte anlægget for vand og så videre, indtil også han gav op, og ringede efter en kollega.

Efter yderligere en time fandt de ud af et PVC-rør på selve oliefyret var stoppet til af slagger, okker, et eller andet.

Dette fik de gjort rent med en gevindstang, hvorefter helvede tog ved oliefyret og varmen "fløj" gennem systemet.

Så NU er der varme i hele hytten - (skulle have ringet til ham allerede sidste år, er jo det der gjorde min nye cirkulationspumpe kun pumpede 0,1 m3. 

Hej Superdiy.

Kom selv i tanke om det i går aftes, at det er fint at bede om hjælp, men ville nok have været smart at skrive hvilke værktøjer kompressoren skal bruges til, samt hvor ofte.   

Så det kommer her:

Mit luftværktøj er som alle andres, det kører omkring de 8 - 9 bar.

MEN, nu har jeg eget dækapparat, og lastbiler kører med et dæktryk på 123 PSI, så der har jeg behov for et højt tryk samt rigeligt af luft.

Min 1-tommer luftnøgle til hjulskift vil også gerne have lidt luft ifølge papirerne.

Der ud over har jeg sandblæsekabine til diverse småting - fælge samt større ting har jeg et industri-anlæg til, sådan en dieseldrevet kompressor og sandpotte.

Det var fint at du fortalte om, hvordan der kom varme i huset. Det er vist ikke en helt almindelig fejl.
Der er ingen el-tavle i maskinhuset, det der gør mig lidt usikker omkring hvor meget jeg råder over.
Efter de oplysninger, du har givet, har du en gruppe sikret med 25 A. Fra den kan du trække ialt 17,5 kW.
Som motorbelastning skal du noget længere ned f.eks. 10 kW ~ 13 HK af hensyn til startstrøm, men så er der ikke megen ledig kapacitet til andet. Er kompressoren i linket noget i den størrelsesorden, du skal bruge?
Kompressor

fase
Annonce
Hvad har du af stik i maskinhuset? Jeg vil nu gætte på at der et rundt 16 amp CE strømudtag.
Hvad er dit behov for luft? Du skal vel ikke skifte 10 lastvognsdæk på samme dag?
Jeg har i min læretid (for mange år siden) pumpet lastvognsdæk til 100 psi med en 0,5 hk Stenhøj kompressor. Den var nok lidt lille til formålet, men den klarede det. Jeg vil anse en kompressor med en motor på 3-4 Kw som passende til dig.

Søren O
Du skal have en der kommer op på 12 bar i tryk, hvis du skal pumpe op til 133 psi, ellers tager det alt for lang tid..
Har du oplysninger på hvor mange liter luft din slagnøgle bruger ?

Hvor mange NM skal dine hjul spændes, måske det er billigere med en akku slagnøgle, eks Makita laver en 18 volt DTW1001, der spænder med 1050 Nm, og løsner med 1700Nm. sådan en har jeg den koster ca 2000kr med moms, De har også en 40 volt der spænder 1800Nm
Skal det være mere vildt laver Milwaukee en der spænder op til 2576 Nm model M18 ONEFHIWF1D

Hvis det er en meget gammelt kontakt du har som er af støbejern, kunne stikket der skal bruges se sådan her ud, så ville jeg få det udskiftet, og få lavet en jordforbindelse også..

Vi prøver igen, i morgen --
Hej igen S. Fabrin.

Den kompressor du har linket til er, ud fra hvad jeg kan læse, alt rigeligt til mit behov.

Kan læse den er med en 10 hestes motor, og det er nok dét der har bekymret mig mest, hvor stor en el-motor jeg kunne anskaffe mig.

Ikke meget ved at finde en god brugt og velholdt kompressor, for så at få den hjem og den ikke kan køre på grund af manglende styrke i ledningsnettet.

Men, hvis jeg læser dit indlæg rigtigt, så vil jeg sagtens kunne bruge en kompressor med etc. en 7 hestes motor uden at rende i pendulfart mellem værksted og el-tavlen for at skifte sikringer.?

Hej Søren O.

Nej, jeg har ikke de runde kraftstik i maskinhuset.

Jeg har de firkantede, du ved, de grå med 5 eller 6 flade stikben.

Den ene af lastbilerne kører i Skandinavien, så når vinteren står for døren er der dækskifte på den af hensyn til Nordmændene.

Og det er en 10 hjuls boggiebil, så jo, det kan forekomme.   

Hej Je_ns.

Netop det jeg søger, en kompressor der KAN lave op til 12 bar i arbejdstryk når der er behov for det, etc. ved kontrol af dæktryk samt dækskifte.

Hjulene skal spændes med 610 til 675 NM, så en elektrisk momentnøgle ville sagtens kunne gøre det, og har også en af slagsen, en Metabo som jeg bruger flittigt.

Og jeg ved den akku-slagnøgle Milwaukee har lavet skulle være sindsyg med kræfter om at gøre - (set på You-Tube)

Grunden til en seriøs kompressor bunder nok lige så meget i alsidigheden, jeg er dækket ind med hensyn til min sandblæser, dækapparat, dæktrykkontrol og så videre.

Har desværre ikke de specifikke tak på min 1-tommer luftnøgle, men efter hvad jeg kan læse mig til på nettet ligger den omkring 600 liter i minuttet i forbrug.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis