Køb af seriøs kompressor.

Hej godtfolkens.

NU er den gal igen.   

Jeg havde fornøjelsen af Jeres ekspertise i forbindelse med kolde radiatorer.

Ikke at jeg fik løst mysteriumment via siden her, men fik mange gode forslag.

For 14 dage siden blev jeg dog nødt til at tilkalde en VVS'er, da temperaturen lå omkring de 11,5 til 12,5 grader i hele hytten, og dét var altså en kende for koldt.

Men alt dette er en helt anden historie.

Jeg har en lille vognmandsforretning med 3 lastbiler, og et par trailere.

Som udlært lastvognsmekaniker laver jeg det meste selv, dækskifte, klargøring til syn osv.

Og nu til min "nye" udfordring:

Jeg skal have anskaffet mig en kompressor, en seriøs en af slagsen.

Har kigget lidt på nettet, Stenhøj, Atlas Copco og FF/Reno.

Ender hver gang ved Stenhøj, dels fordi det er dansk, dels fordi det virker som et mærke der er lige til at gå til, og især fordi det virker som et slidstærkt mærke.

MEN...

Hvor stor en kompressor "må" jeg anskaffe mig.?

Jeg bor til leje på en nedlagt landejendom med tilhørende maskinhus.

Der er indlagt kraft samt 220 volt i maskinhuset, på el-tavlen i stuehuset er der de der automatsikringer til alle de almindelige forbrugere såsom komfur, lys i det ene rum, lys i det andet osv.

Men så er der 3 propper af den gammeldags slags, med en påsat label ovenfor hvor der står 25 AMP.

Kan jeg "gå ud fra" det er strømmen i maskinhuset.?

I så fald, hvor "stor" en kompressor kan jeg så anskaffe mig uden at få problemer med sikringerne.?

Det skal lige siges at min økonomi, sjovt nok, ikke er super god i øjeblikket, plus det at jeg går ind for genbrug. 
Jeg har intet behov for at have den største eller flotteste kompressor i Nordjylland.

På forhånd tak. :-)

Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
Hej godtfolkens. NU er den gal igen.      Jeg... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hængerøven skrev den 29-12-2022 13:21:33

Den kompressor du har linket til er, ud fra hvad jeg kan læse, alt rigeligt til mit behov.

Kan læse den er med en 10 hestes motor, og det er nok dét der har bekymret mig mest, hvor stor en el-motor jeg kunne anskaffe mig.

Ikke meget ved at finde en god brugt og velholdt kompressor, for så at få den hjem og den ikke kan køre på grund af manglende styrke i ledningsnettet.

Men, hvis jeg læser dit indlæg rigtigt, så vil jeg sagtens kunne bruge en kompressor med etc. en 7 hestes motor uden at rende i pendulfart mellem værksted og el-tavlen for at skifte sikringer.?

Den kompressor, jeg har linket til, er med stjerne/trekant start og kan tilsluttes en 16A stikkontakt. 

Du har i dit indlæg beskrevet det stik du har nu. Det tyder på et 16A stik også kaldet et komfurstik.
Du finder ud af hvor stor en kompressor, du har brug for, og hvor stor en motor der er på den. Så tager vi den derfra.

fase
Stikkontakt med 5 flade stikben er den type der blev brugt i “generationen“ før de runde CE-stik. Det tyder på at du “kun” har 16 amp. til rådighed.

Søren O
Med 3 x 400 volt  16 ampere, kan man starte en 4 kw kompressor direkte op, en 5.5 kw (7,5 hk) kan starte op med stjerne trekant igangsætter eller softstarter.

Dog kan det afhænge af hvilken type sikringer man har..
Denne her type er en af de mest hårdføre. (D01)

(Ved du hvor store indføringssikringer du har ?
For er de kun på 25 ampere, og der er andre forbrugere på, kan det komme til at knibe,..)

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville gå efter en af de små skrue-kompressorer fra Atlas Copco. G3, G4, G5 stykker, nu det er virksomheds relateret indkøb. Arbejder selv med dem, og de er sq drift-pålidelige, så længe man husker at holde luft-filtret rent og skifter olien nå det er nødvendigt.
Største ulempe er den store varme de generere, men det er måske ligefrem en fordel når det er i maskin-huset, så får du ekstra opvarmning af rummet. :-)
Ved godt de er opgivet til 10bar maks, men når det er en skrue kompressor, så leverer den "fuld smadder med det samme", også ved max tryk, så dine 123psi kan den fint klare (10bar=145psi).
Yder mere har de digital styring, så du kan selv sætte den op til "til hverdag" kun at køre 5 bar, men når du skal fylde lastbil dækkene, så ændrer du den til 10 bar relativt enkelt inde i opsætnings menuen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis