Lampe installation

Jeg skal sætte en loftslampe op, udtaget sidder på væggen og der er 3 kontakter i entreen hvor man kan tænde og slukke. Derfor er der også et virvar af ledninger i lampeudtaget. Nu er spørgsmålet så.... hvor skal jeg montere min blå og brune ledning fra lampen? Jeg monterer selvfølgelig en samlemuffe med 4 indgange.... men hvilke...???

Lene
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at montere den blå fra lampen til blå og brun fra lampen til den enlige gule. Et billede af lampeudtaget ville være bedre end skitsen, fordi der er ikke så mange klemmer i et udtag, som du har tegnet.

fase
Det er  præcis som jeg har tegnet. Det er ikke muligt at montere noget til den blå, da den går fra det ene udtag til det andet. Jeg vedhæfter et billede af udtaget, det er meget svært at se hvad der er hvad med et virvar af ledninger ...

Lene
Billedet forklarer opgaven. Du skal montere blå fra lampen i muffen med sorte ledninger og den brune fra lampen i muffen med gul ledning.

fase
Tak for svar, har jeg ret I at jeg skal bruge en samlemuffe med 4 porte... de 2 sorte i samme , den gule samme side og  lampens blå og brune på den anden side ... hvad gør de 2 hvide som sidder i en slutmuffe sammen ...

Lene
Hvis du ikke vil montere ledningerne i de samlemuffer, der er der nu, køber du bare nogle kronemuffer ( dem du kalder samlemuffer med porte), og monterer de sorte i den ene side og den blå i den anden side. Gul og brun monteres på samme måde i en anden muffe. Det er måske smartere at købe et par dobbelte samlemuffer Muffer med to huller.

fase
Annonce
Jeg tror trådstarter henviser til Wago klemmer. Og her skal den gule ikke sammen med sorte i den samme klemme, uanset hvor mange porte der er . 
Det er bedst at bruge de muffer der er der. Ledning fra lampe af-isoleres, snoes og lægges dobbelt. Så kan de godt ligge sammen med de 2 sorte, og i den anden sammen med den gule.
Det var ikke nemt at gætte at de cirkler med prikker du har tegnet var rør på vej ind dåsen.
Det er en ældre installation ( før 1970 ) og dengang brugte man andre farver end nu.
De sorte er nulledning og svarer til lyseblå i dag. 
De hvide er den faste fase som fører strømmen videre i installationen, så dem skal du ikke bruge til lampen.
Så er der gul tilbage.
De blå som ligger bagtil i dåsen er korrespondance mellem-ledninger 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det forstået rigtigt hvis jeg samler ledningerne som på vedlagte billede.... 

Lene
Ja det er sådan det kan laves. Jeg går ud fra at din lampe har en baldakin så det gemmes væk oppe ved loftet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen , ja, det blir skjult ...

Lene
NYT SPØRGSMÅL...
Jeg skal sætte endnu en lampe op, igen med udfordringer... jeg vedhæfter et billede. Har jeg ret I at det skal samles på den viste måde...
Men jeg vil gerne vide hvordan jeg kan sætte de 4 sorte installations kabler ind i samme muffe  ? Der er ikke plads til så mange på en gang, de er ikke så nemme at "danse" med. Så hvad gør jeg ... forslag ønskes ...tak.

Lene
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis