Nok strøm i nyt køkken?

Hej med jer

Jeg købte mit rækkehus sidste år og står midt i en køkken renovering og skal i den forbindelse tilslutte induktionskogeplade, ovn, køleskab, emhætte og opvaskemaskine. Hvilket jo er ret standard, men huset er meget gammelt og blev renoveret i 60erne hvor der ikke var så stort behov for el apparater. 

Inden jeg gik i gang med renoveringen var der tilsluttet komfur med ovn, emhætte og opvaskemaskine.(køleskabet stod i bryggerset, meget mærkeligt men det var sådan det var) 

Så der skal jo tilsluttes flere ting nu end tidligere, så jeg vil sikre mig at der er strøm nok. Jeg har disse installationer til rådighed. Billede 1 er højt oppe på væggen. Der var her den gamle emhætte var monteret før.

Billede 2 er her hvor de 2 øvrige installationer er trukket fra. Der ser ud til at være jord osv. på billede 3.

Billede 4 og 5 er de 2 installationer der er trukket fra billede 2. 

Jeg får brug for at tilslutte
- induktionskogeplade
- indbygningsovn
- opvaskemaskine
- emhætte
- 3 x 220 volt stikkontakter, 1 til køleskab 2 til alm. brug

Så spørgsmålet er om de installationer jeg har til rådighed er nok? 
Kan man trække strøm fra disse til 3 x 220 volt stikkontakter? 

Min el-tavle har 3 faser, som jeg lige umiddelbart kan se. (billede 6) og 3 grupper? (billede 7)

Det skal nævnes at jeg ikke selv kommer til at rode med det her, det er bare så jeg har en ide om hvad jeg kan forvente der skal laves. 

Sig til hvis jeg skal tage flere billeder.

På forhånd tak!

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ktm
ktm
8913 4540
Jeg ville helt klart sætte mange flere 220 volt stikkontakter op!

Med venlig hilsen
ktm

Vap
Vap Trådstarter
17
ktm skrev den 27-12-2022 14:54:53

Noteret! Men kan man bare give los med det strøm jeg har til rådighed? jeg har overhovedet ikke forstand på el, så jeg taler som jeg har forstand men skal der ikke flere grupper på hvis der skal flere stikkontakter op? 

S. Fabrin
S. Fabrin
14997 4400
- induktionskogeplade
- indbygningsovn
- opvaskemaskine
- emhætte

Kogeplade, indbygningsovn og opvaskemaskine kan tilsluttes på en 3 faset 16A gruppe på den måde at kogepladen (7,5kW) tilsluttes 2 fase og nul. Ovn og opvaskemaskine tilsluttes den sidste fase og nul. Det forudsættes at der bruges ovn og opvasker på samme tid. 
Emhætten tilsluttes lysinstallationen. Stikkontakter i køkkenet skal være fordelt på to grupper og stikkontakt til køleskab regnes ikke med i antal stikkontakter. Der skal være minimum være 3 stikkontakter i køkkenet fordelt på 2 grupper.
Jordledningen skal selvfølgelig være fremført alle steder.
Jeg ser ikke nogen gruppe til vaskemaskine og tørre tumbler, er det ikke en fejl, eller er der ikke vaskemaskine i boligen?
Der i mod er der en gruppe til billader, er den i brug, og hvis bruges den så kun om natten?

fase
Annonce
Vap
Vap Trådstarter
17
S. Fabrin skrev den 27-12-2022 15:37:17

- induktionskogeplade
- indbygningsovn
- opvaskemaskine
- emhætte

Kogeplade, indbygningsovn og opvaskemaskine kan tilsluttes på en 3 faset 16A gruppe på den måde at kogepladen (7,5kW) tilsluttes 2 fase og nul. Ovn og opvaskemaskine tilsluttes den sidste fase og nul. Det forudsættes at der bruges ovn og opvasker på samme tid. 
Emhætten tilsluttes lysinstallationen. Stikkontakter i køkkenet skal være fordelt på to grupper og stikkontakt til køleskab regnes ikke med i antal stikkontakter. Der skal være minimum være 3 stikkontakter i køkkenet fordelt på 2 grupper.
Jordledningen skal selvfølgelig være fremført alle steder.
Jeg ser ikke nogen gruppe til vaskemaskine og tørre tumbler, er det ikke en fejl, eller er der ikke vaskemaskine i boligen?
Der i mod er der en gruppe til billader, er den i brug, og hvis bruges den så kun om natten?

Vil det sige at den ene af de her installationer på billede 4 eller 5, kan trække alle de 3 ting?

Det lyder simpelt med emhætten. Ift. stikkontakter i køkkenet, så er der 2 stik kontakter pt. den ene er pillet ned ifb. renoveringen af køkkenet men så vidt jeg husker, kører de på den samme gruppe. 

Der skal være minimum være 3 stikkontakter i køkkenet fordelt på 2 grupper. Jordledningen skal selvfølgelig være fremført alle steder. 
Så jeg kan ikke etablere stikkontakter fra en af de 2 installationer der er i køkkenet nu, korrekt? 

Vaskemaskine og tørretumbler står i bryggers og kører på en af lysgrupperne.

Den kører primært om natten men nogle gange også om dagen, hvis jeg ved jeg skal ud og køre igen senere samme dag.

ktm
ktm
8913 4540
Vap skrev den 27-12-2022 14:58:38

Noteret! Men kan man bare give los med det strøm jeg har til rådighed? jeg har overhovedet ikke forstand på el, så jeg taler som jeg har forstand men skal der ikke flere grupper på hvis der skal flere stikkontakter op? 

Nu er der jo ingen, der siger, at ALLE skal bruges samtidig! :)

Med venlig hilsen
ktm

ev elmand
ev elmand
23490 7480
Du har jo en anden tråd hvor du beskriver at vaske maskine og tumbler er tilsluttet den samme lysgruppe, og at det giver problemer. 
Du skal lave en plan over hvordan du vil lave køkkenet, tegne det op og eventuel gå til køkkenfirma og få valgt elementer. 
Så skal du helt sikkert have en elektriker ind over til at trække kabler og mure dåser ind til det du ønsker. Det kan ikke trækkes fra det du har, og måske sidder det ikke det rigtige sted. 
Når jeg har lavet sådan noget har jeg ofte lavet så der sidder stikkontakter med 2 ved siden af hinanden, og med ca. 3 sådanne stikkontakt øer placeret hvor der nu skal stå kaffemaskine, kogekar osv. 
Samtidig får du styr på installation til vaskemaskine og tumbler. Du skal nok sætte 10-15000 kr af til denne post. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
Vap
Vap Trådstarter
17
ktm skrev den 27-12-2022 16:22:01

Vap skrev den 27-12-2022 14:58:38

Nu er der jo ingen, der siger, at ALLE skal bruges samtidig! :)

Det er sandt, og slet ikke med de elpriser vi har for tiden   

S. Fabrin
S. Fabrin
14997 4400
Dit forbrug af kWh er ikke afhængig af antal grupper, så elprisen er kun afhængig af forbruget. Måske skulle du overveje at få den ikke helt ny tavle opgraderet til nuværende standard, som omfatter fordeling på to HPFI/RDC relæer og gruppe til vaskemaskine og tørretumbler.
Du skal alligevel have en elektriker til at ændre installationen i køkkenet.

fase
Vap
Vap Trådstarter
17
ev elmand skrev den 27-12-2022 16:23:13

Du har jo en anden tråd hvor du beskriver at vaske maskine og tumbler er tilsluttet den samme lysgruppe, og at det giver problemer. 
Du skal lave en plan over hvordan du vil lave køkkenet, tegne det op og eventuel gå til køkkenfirma og få valgt elementer. 
Så skal du helt sikkert have en elektriker ind over til at trække kabler og mure dåser ind til det du ønsker. Det kan ikke trækkes fra det du har, og måske sidder det ikke det rigtige sted. 
Når jeg har lavet sådan noget har jeg ofte lavet så der sidder stikkontakter med 2 ved siden af hinanden, og med ca. 3 sådanne stikkontakt øer placeret hvor der nu skal stå kaffemaskine, kogekar osv. 
Samtidig får du styr på installation til vaskemaskine og tumbler. Du skal nok sætte 10-15000 kr af til denne post. 

Jeg jeg tænkte jeg ville holde det adskilt for nemhedens skyld   

Jeg har allerede udvalgt hvidevarer og lavet huller til hvor der skal stikkontakter op. Jeg har sat en i hvert hjørne af køkkenbordet. Køkkenet er en slags hestesko hvor der på den ene langside er køleskab, højskab med ovn, kogeplade og så lidt arbejdsplads, så der skal der en stikkontakt op. Fra det hjørne er der så en lang flade med arbejdsplads og for enden af den, skal der sidde en stik kontakt mere. Den sidste langside er der hvor køkkenvask og opvaskemaskine er og den vender ud mod stuen. 

Derudover skal der laves en stikkontakt til køleskabet.

Nu nævner du 2 stikkontakter ved siden af hinanden, er det så i hver sin ramme, eller i en ramme men ovenpå hinanden så de er som et 8 tal?

Bare for at jeg forstår det helt praktisk, den gruppe jeg har i køkkenet nu, som har 2 stikkontakter og en afbryder til noget loftslys, kan den bruges til de ekstra stikkontakter? Der kommer jo til at være 3 stikkontakter hvor der er 2 udtag i 2 af stikkontakterne (hvis jeg har forstået korrekt) og et enkelt udtag til køleskabet. For den gruppe går jo også til nogle andre udtag, som jeg ikke er helt sikker på hvor er endnu og hvor mange der er tale om. 

Puha det lyder dyrt   

Vap
Vap Trådstarter
17
S. Fabrin skrev den 27-12-2022 16:47:18

Dit forbrug af kWh er ikke afhængig af antal grupper, så elprisen er kun afhængig af forbruget. Måske skulle du overveje at få den ikke helt ny tavle opgraderet til nuværende standard, som omfatter fordeling på to HPFI/RDC relæer og gruppe til vaskemaskine og tørretumbler.
Du skal alligevel have en elektriker til at ændre installationen i køkkenet.

Jeg har faktisk overvejet det med en ny tavle, for at have lidt mere ro i sjælen ift sikkerheden. Jeg tænker også at det vil gøre det nemmere at tilføje flere grupper fremadrettet hvis nødvendigt? jeg overvejer nemlig også noget udendørs belysning hele vejen rundt udenfor. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Rørskade / forsikring
    Lav-Hus (læst 420 gange)
  2. Fiks idé til at lukke dette hul
    Lav-Hus (læst 336 gange)
  3. Gearreduktion - hvordan?
    Lav-Båd (læst 555 gange)
  4. Fejl i galvanisering?
    Lav-Hus (læst 284 gange)