Nok strøm i nyt køkken?

Hej med jer

Jeg købte mit rækkehus sidste år og står midt i en køkken renovering og skal i den forbindelse tilslutte induktionskogeplade, ovn, køleskab, emhætte og opvaskemaskine. Hvilket jo er ret standard, men huset er meget gammelt og blev renoveret i 60erne hvor der ikke var så stort behov for el apparater. 

Inden jeg gik i gang med renoveringen var der tilsluttet komfur med ovn, emhætte og opvaskemaskine.(køleskabet stod i bryggerset, meget mærkeligt men det var sådan det var) 

Så der skal jo tilsluttes flere ting nu end tidligere, så jeg vil sikre mig at der er strøm nok. Jeg har disse installationer til rådighed. Billede 1 er højt oppe på væggen. Der var her den gamle emhætte var monteret før.

Billede 2 er her hvor de 2 øvrige installationer er trukket fra. Der ser ud til at være jord osv. på billede 3.

Billede 4 og 5 er de 2 installationer der er trukket fra billede 2. 

Jeg får brug for at tilslutte
- induktionskogeplade
- indbygningsovn
- opvaskemaskine
- emhætte
- 3 x 220 volt stikkontakter, 1 til køleskab 2 til alm. brug

Så spørgsmålet er om de installationer jeg har til rådighed er nok? 
Kan man trække strøm fra disse til 3 x 220 volt stikkontakter? 

Min el-tavle har 3 faser, som jeg lige umiddelbart kan se. (billede 6) og 3 grupper? (billede 7)

Det skal nævnes at jeg ikke selv kommer til at rode med det her, det er bare så jeg har en ide om hvad jeg kan forvente der skal laves. 

Sig til hvis jeg skal tage flere billeder.

På forhånd tak!


Hej med jer Jeg købte mit rækkehus sidste år og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ret svært at følge din stikkontakt placering ud fra beskrivelse. Vil du have gåde råd der så skal du vise en tegning.
Jeg mener 2 x stikkontakt ved siden af hinanden i samme ramme. Hvis du bruger LK så klikker du 2 indmurings dåser sammen. Når du murer dem ind så husk tykkelse på eventuelle fliser, så de ikke kommer alt for langt ind i muren. 
Du får stort set ikke mere sikkerhed med ny eltavle / komponenter. 
Stikkontakter i køkken skal fordeles på 2 grupper. Du har jo 2 - 3 ( den der er mærket komfur) lysgrupper så det er en mulighed. 
Der skal ikke ekstra grupper op på grund af udvendigt lys.
Der skal bruges 3 pol gruppe til komfur som du har og så skal der ekstra 3 pol gruppe op til vaskemaskine / tumbler.
Det kunne sidde som den ekstra du har fået lavet til ladestander, men det ved elektriker alt om. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der blev sat en ny eltavle op og trukket nogle ekstra grupper osv. Slap med omkring 20k inkl moms. Den ene propsikring var også sodet helt til inde bagved, så det var vist bare et spørgsmål om tid før der kunne have opstået brand   
Der opstår ikke lige brand fordi en propsikring er sodet  til. Den har på et tidspunkt ikke været spændt godt nok fast. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-08-2023 22:48:58

Der opstår ikke lige brand fordi en propsikring er sodet  til. Den har på et tidspunkt ikke været spændt godt nok fast. 

 Det var inde bag selve sikringerne ved ledningerne osv.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis