Forlængerledning med Fuga stikkontakt

Hej
Siden det ikke skal laves af en autoriseret elektriker med installationskabler, vil jeg spørge om det er ok selv at lave en forlænger med Fuga stikkontakt for enden af ledningen. 
Det er til min mikroovn i køkkenet.  Den er i forvejen tilsluttet til en forlængerledning med en afbryder. Der er langt til den nærmeste stikkontakt på væggen. 
Jeg er lige flyttet og der er ikke mange penge til nye udgifter. 

Jeg vil ikke høre mikroovnens lyde og ringeklokke hele tiden når den stopper opvarmning, så den skal tændes og afbrydes af en kontakt. Helt manuelt, sådan vil jeg have det.   
Men de On/Off kontakter som findes på stikdåser går i stykker hele tiden. 
Derfor vil jeg gerne have en Fuga stikkontakt. Dem kan jeg godt lide og de kan tåle det. 
Og hvis jeg så skruer min hjemmelavede forlænger på væggen, så nærmer vi os uautoriseret installation.  
Må man det?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej 
Og det vidste du sikkert også godt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak. 
Nej, jeg ved det ikke. 
Hvad så hvis jeg ikke skruer den fast på væggen og lade den bare ligge som en forlængerledning?
Jeg vil bare have en god fuga on/off kontakt, som den også er, for enden af forlængerledningen.  
Uanset hvordan du laver det udover fast installation, er det ikke lovligt. Det ved du sikkert, men ingen kan forhindre dig i at lave det. Hvorfor gider du ikke høre "Ding" fra ovnen, når den er færdig. Det er jo kun mens du bruger den, signalet kommer. 

fase
Jeg har aldrig haft brug for at ændre stik i mit hjem. Jeg har boet samme sted i 30 år og er nu flyttet et andet sted, så jeg ved ikke hvad man må og hvad man ikke må.
Der bliver varmet kaffe og the op i mikroovnen i en kop, 50 gange om dagen. Min tidligere nabo har klaget over "Ding" lyde i de sene aften timer. 

Så den øverste forlænger er lovlig og den nederste ulovlig? 
Hvordan kan man gøre den nederste lovlig? Skal den skrues fast på en plade?
Jeg er ikke interesseret i noget ulovligt men jeg vil gerne have en Fuga afbryder indbygget i min forlænger i stedet for den lovlige forlænger med afbryder som går i stykker hele tiden. 


  
Den nederste stikkontakt er ulovlig som brug som afslutning på en forlængerledning, fordi stikkontakten er beregnet til fastgørelse i den faste installation. Den kan ikke gøres lovlig ved at gøre den fast på en plade. 

fase
Annonce
Få dog en elektriker til at opsætte en ny stikkontakt der, hvor du ville placere den i din fuskerløsning.
En stikkontakt monteret på 0,75 lampeledning er simpelthen fusk af værste skuffe! Gå ikke den vej!   Få i stedet en elektriker til at opsætte en ny stikkontakt det ønskede sted.   

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Altså, hvis dit behov er en stikdåse med afbryder.. hvorfor så ikke bare købe sådan en? Altså i en ordentlig kvalitet! Ikke de der NoName, det lyder som om du har erfaring med🙂
Jeg fandt kun lige Denne men mon ikke mange laver nogen?
Så slipper du for en eller anden tvivlsom løsning, med inkompatible komponenter..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tak for svarene.
Så må jeg vente til jeg få råd til en elektriker.

lyhne1 - de røde on/off vippekontakter kan ikke tåle at man bruger dem til at tænde elektriske apparater, med mange Watt med. Der springer nok en kraftig gnist i kontakten og ødelægger kontaktflader. Jeg har udskiftet mange af de vippekontakter på stikdåsen. Har også købt dyre vippekontakter flere gange. 

Fuga kan tåle det.  Det har den gjort i 30 år i min sidste lejlighed.  Det er noget der dur. 
Synd at Fuga ikke laver stikdåser med afbryder som kan bruges som forlænger.
Måske kunne du bruge denne - den behøver jo ikke at blive betjent med foden 
 https://www.elvvs.dk/p/fodafbryder-rund-sort-418929/

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis