Kolde vinduesrammer i top og bund?

Hej,

Jeg oplever, at mine vinduesrammer indvendigt er 14-15 grader i toppen og bunden, mens siderne er 18-19 grader.

Er det en helt normal forskel - eller er der noget galt? Hvad bør jeg evt. undersøge? Skal der skiftes isolering og fuger, eller?

Hus og vinduer (Rationel) er fra 2004.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså; det er selve trækarmen rundt om vinduet
Prøv at se efter træk, evt
 Med tændt stearinlys.. 
Det lyder da spøjst

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ikke noget træk, så vidt jeg kan se. Men det blæser jo heller ikke i dag.
Ingen, der har et bud på en forklaring?
Det bliver jo noget gætværk🙂
Har du foto udefra?

Annonce
Der er et par billeder af bunden af et vindue her
Et skud i bøssen kunne være hvis der er lavet mere effektiv kuldebrosisolering i siderne ind imod hulmur og der i top+bund er en mere gennemgående kuldebro - eg hvis sålbænk er muret så den går længere ind under bundkarmen end i siderne (eller indermur her har direkte kontakt), så vil denne være koldere end sidekarmene?

/BOFH  

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Enig.. Men herfra baseret på gæt🙂

Godt bud - der er jo nok en overligger med metal over vinduet, så der kan det nok ikke forklare det. Men under vinduet er det klart en mulighed at sålbænk og indvendig vindueskarm, der begge består af liggende mursten, når sammen, så der ikke er plads til isolering. Det er der vel så ikke noget at gøre ved?
Det er kun muligt at få syn for sagen ved at tage vinduet ud. Det er sikkert monteret med karmskruer med lille hovede som er synlige i falsen når du åbner fagene.
Der vil være noget maler-rep indvendigt og ny fuge udvendigt (gennemskæres inden afmontering).
Det ses iøvrigt på billederne at den udvendige fuge har sluppet ned mod sålbænken hvorfor der er risiko for vandindtrængning.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også