Skjule vandrør i kælder

Hej LDS,
Kælderen skal renoveres og jeg overvejer hvordan vandrørne kan skjules, eller gøres mere diskrete. (Se billeder)
Hvordan ville i løse dette?

Må man lave en rørinddækning/kasseskjuler hvor man har ventiler? 
Kan vandrørene lægges ind i væggene i badeværelset ved vasken og brusenichen? (billede 4 og 5)

Jeg ser frem til at høre jeres bud.

Vh
Mads


Venlig hilsen



Mads
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens lave en kasse  om dine vandrør, så længe de er til at komme til og det kan opdages hvis de bliver utætte, mht bruser og vask så kan de sagtens rilles ind i mur osv det kun et spørgsmål om prisen/tid/lyst og når man ikke kan se hele kælderen kan det være svært at sige men husk blot dette at der IKKE må være samlinger i væg/gulv, altså et langt ubrudt rir (rør i rør)  eller som det hedder • Brugsvandsrør skal udføres uden samlinger. Det vil sige, at der ikke må være indstøbte samlinger i gulve og vægge. Det nemmeste er nok at  renoverer hele badeværest komplet
MortenSøgaard du skal bare finde et sted i dit hjem med kold og varm vand hvor du kan lave en fordeler og så trække pexrør (rir) frem til indmurings koblinger til de tapsteder der skal være det er så uden samlinger fra fordeler til koblingsdåser, men puhaa det støver når man riller rør ind held og lykke

Jeg skal også i gang med lignende projekt, så lad os dele erfaringerne.

Har kigget på forskellige (el)kabelkanaler til at føre pex-rørene i, men er lidt i tvivl om det bliver for voldsomt at se på. Der bør jo være isolering omkring det kolde vand, for at undgå kondens-problemer, så man skal op i en rimelig stor kabelkanal. Fordelen er dog, at det kan købes færdiglavet og at man nemt kan åbne dem (uden værktøj) og derfor må der gerne være samlinger.

Mvh. AllanE
AllanE skrev den 14-12-2022 09:34:01

Jeg skal også i gang med lignende projekt, så lad os dele erfaringerne.

Har kigget på forskellige (el)kabelkanaler til at føre pex-rørene i, men er lidt i tvivl om det bliver for voldsomt at se på. Der bør jo være isolering omkring det kolde vand, for at undgå kondens-problemer, så man skal op i en rimelig stor kabelkanal. Fordelen er dog, at det kan købes færdiglavet og at man nemt kan åbne dem (uden værktøj) og derfor må der gerne være samlinger.

Ja, fornuftigt at vi deler viden og erfaringer. 
Rørene, tænker jeg også skal isoleres med fx. rørskåle, hvorefter de kan skjules. Enten i væg eller i skjulekasse/bakke. Det nemmeste er muligvis at købe MDF plader, der skæres til og tilpasses som kasser til rørene. Kasserne kan skrues sammen med træprofiler i hjørnerne og evt. ind til mur og loft.

Jeg vil gerne have sat brusearmaturet monteres med pex inde i væggen, og dermed fjerne de stålrør, som ses på sidste billede. 
Kan jeg bare udskifte til pex med tomrør og hvad skal ellers bruges til formålet?

Vh
Mads 

Venlig hilsen



Mads
Annonce
Hvis du renoverer så meget at fliser skal ned osv. Så føres det hele inde i væggen / gulve. Jeg går ud fra det er mursten, leca eller siporex væg. Så ville jeg da også ønske mig at rørene ved trappen kommer væk. Ved ny loft eller sænke loftet lidt i kælder kunne rørene føres skjult under loftet ( stadig lidt isolering på den kolde )
Der skal bruges koblingsdåser for indmuring LINK , og f.eks. 15 mm pex RIR ( rør i rør ) LINK  så kan det mures ind. Da dåser skal sidde meget præcis når du senere kommer med bruse armatur så skal der bruges en dobbelt plade.  
Det er så umulig at fortælle hvordan det skal føres, men normalt fører man alle rør hen til et fordelings punkt og de tilsluttes så der. Der skal så bruges en fordeler som kan være m. 3 tilslutninger for kold og så en fordeler med 2 tilslutninger for varm vand. ( Håndvask - bruser - toilet.) 
Det kan købes mange steder så du er ikke bundet af mit forslag. Men den med haner på hver udgang kan jeg godt lide til brugsvand. LINK 
Når så fliser og det hele er klar så skal bruse armatur osv. monteres og dertil skal du bruge noget 1/2 " nippelrør, m.m. Og længden kommer jo an på hvor dybt du har fået det til at sidde inde i muren. ( så langt ude som muligt ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der fås kabelkanaler til pexrør, har brugt dem meget til centralvarme/fjernvarme hvor der blev konverteret fra elvarme, virker fint men kan være lidt bøvlede at slås med.
Mads. Jeg kan slet ikke følge dig men det måske forskellen på os 2 og det ikke negativ ment, synes dog du skal gå all Ind når du renoverer et rum som et badeværelse og ikke springe over her og der, og så synes jeg de lodrette rør til Bl Bat er det pæneste på dit billed, de rør der hænger under loftet og dingler skærer i enhver vvs mand øjne.
Hvis det er badeværelse nr 2. som mest er til at snuppe et bad i inden man løber op i stuen så lav en kasse af vandfast krydsfiner eller lign og mal den hvid de lodrette rør er fine, ellers frem med El hammeren og banke det hele op og lav et nyt badeværelse efter kunstens regler


ev elmand  Jeg håber ikke du render rundt og laver vvs arbejde.
Smedens nr. 1 : ?   
Den må du lige uddybe. så trådstarter og andre kan se hvad der er galt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev elmand, tror du ikke blandingsforholdet 1:10 til kælderen bliver lidt for stærk en blanding? Ift. Portland tabel anbefaler de noget i stil med 1:19?

Vh Mads

Venlig hilsen



Mads
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis