Radiatorventil på returrør

Hej alle.
Vi bor i et rækkehus med gasfyr. For nogle år siden fik vi sat en ny Delonghi radiator i gangen. Den banker altid voldsomt så vi bruger den næsten aldrig. Meget irriterende. Jeg har prøvet alt - udluftning, pumpejustering, ventilindstilling m.m. Nu er jeg efterhånden ret sikker på, at Danfoss termostat sidder på returen og ikke på tilgangen og derfor banker den. Hvad kan man gøre? Og kan man gøre noget?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
velkommen på siden   
Så er der ikke andet at gøre end at bytte om på rørene, men så skal der en vvs'er ind over, medmindre du har adgang til presseværktøj.

Vi prøver igen, i morgen --
Det har jeg ikke. Det var også en VVSer der satte den op. Men han er væk og borte. Så, der findes ingen ventiler til formålet? Eller hvad med en radiator som var omvendt. Jeg har også overvejet at sætte termostaten i det nederste hul (måske ikke så smart).
Prøv først at finde ud af om det et fremløbsrøret der går til termostatventilen. Det gør du ved af føle temperaturen på de to rør. Det varmeste rør er fremløbsrøret.

Søren O
Det har jeg gjort. Det er det højere rør der er fremløbsrør. Det kan tydeligt mærkes når man tænder for varmen. Det venstre rør går op hvor der er monteret termostatventil. Kikker man på tegning af tilsvarende radiator, er det det venstre rør der burde være fremløbsrøret. Men tak for svaret til alle :-) 
Hvis venilen sidder på returen, vender den så rigtigt i forhold til strømningsretningen? En ventil, der vender forkert, kan give banken i rørene. Er det en returventil eller en ventil til fremløbet?

fase
Hvis ventilen sidder på returen skal termostaten også være til returen. Dvs. den skal være af typen FJVR (https://www.lavprisvvs.dk/danfoss-returfoeler-i-hvid-type-fjvr-til-returventiler-175724?gclid=CjwKCAiAv9ucBhBXEiwA6N8nYPvESUMXPczLsxqheKvr4b82v_-7jQ7pbHMjQfYy57vi2xizhcFSOhoCyXcQAvD_BwE) er den det?

Den klassiske fejl er, at man køber en ganske almindelig RA termostat, og den duer ikke. De 2 ligner desværre hinanden, så det er let at tage fejl.
Selvfølgeligt har jeg udluftet den som det første. Mht om det er returtermostat, det tror jeg ikke. Den ligner alle de andre vi har, og den er forskellig fra den i linket. Men så kommer spørgsmål - er det nok med returtermostaten, eller skal man også skifte ventilen - jeg kan ikke rigtigt finde en FJVR ventil som passer til min radiator - se billedet. Men tak for svaret.
Du kan let finde ud af, om ventil sidder på retur. Mærk på de 2 rør. Hvilket er varmest?

Hvis det er røret, der går op til ventilen, så sidder den på indgangen (og skal så ikke bruge en FJVR termostat). Er det koldeste rør, det fra ventilen, så sidder den på returen. Jeg tror det dog ikke, da din termostat ikke er spændt fast med skrue, men med en "låsering" (så vidt jeg kan se). Og man gik vist væk fra returventiler/termostater før man gik over til at fastgøre termostaten med "låsering". Men jeg er ikke sikker.

Lav testen med at mærke på rørene og vend tilbage.
Tak for svaret, men det har jeg altså også gjort. Det højre rør (se billedet) er fremløb - fejl fra VVSerens side tror jeg. Det venstre rør, som er tilbageløb, går op til termostaten. I øvrigt, hvis jeg afmonterer termostaten og prøver trykke på pinden med en tang, kan jeg få den til at vibrere når jeg rammer en bestemt position.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis